Strax efter bolagiseringen av SJ lades i samma anda städningen av tågen ut på entreprenad. Då följde också befintlig personal med, men när nu avtalet sagts upp och SJ tar tillbaka städningen tvingades personalen söka sina egna jobb igen. Av 200 anställda tågstädare är det bara ett femtiotal som får följa med. Förra torsdagen, när det formella återtagandet trädde i kraft, inställde sig 42 sparkade städare för arbete trots att de inte längre var önskvärda.
– Det är vidrigt hur man har behandlat de här personerna. Det är en rörelseöverlåtelse. Alla vet att det är samma tåg man städar ur. Hävdar man att jobbet är kvar måste man stå till förfogande för tjänstgöring, säger P-O Fällman, ombudsman på fackförbundet Seko.
Men SJ tackade för visat intresse och skickade hem dem igen. Många av dem som nu blir utan jobb har arbetat åt SJ i över 20 år och följde med till entreprenören ISS Trafficare när verksamheten lades ut för tio år sedan. Då betraktades överföringen som en verksamhetsövergång och personalen med anställningsavtal följde med. När nu städningen återtas var dock de anställda tvungna att söka sina egna jobb igen.
Leif Eriksson är klubbordförande för Seko på ISS Trafficare och berättar om hur de anställda fått söka sina egna jobb.
– De anställda har sett det här som en förnedringsprocess. Man har fått genomgå drogtester, lämna utdrag ur belastningsregister, svara på om man är lojal och om man hade tidigare erfarenhet av städning, fast man har jobbat i 20 år. Det tror jag folk har mått dåligt av, säger han.
Men alla utom ett femtiotal fick sedan ett brev hem där SJ skrev att de var tacksamma för att de sökt, men var tvungna att avböja. De som ratades var äldre och fackligt aktiva. Som grädde på moset fick städarna som sista arbetsuppgift att storstäda tågen inför SJ:s återtagande.
– Man duger inte för att jobbet kvar, men man duger för att städa ur tågen en sista gång. Det här är ju rätt specialutbildad personal. Antingen är det så att det upplever att det här är arbetskraft som är dyr, eller så vill man byta ut de här gamla trotjänarna mot en ny företagskultur, säger P-O Fällman.
En stor del av personalen har villkor kvar från sin tid på SJ, med bland annat längre semester. De äldre har också arbetat sig upp till en högre lönenivå, vilket gör nyanställda billigare.
SJ inte velat ge någon anledning till utgallringen. Järnvägsföretaget hävdar bara kort att man inte har några lagliga krav på att överta någon personal. Detta eftersom man inte övertar Trafficares lokaler.
– Vi har sagt hela tiden att det här inte är ett övertagande. Av dem som sökt till oss har vi rekryterat många och de som inte rekryterat har inte levt upp till kompetensprofilen. Jag vet heller inte exakt hur många som sökt som inte fått jobb, säger SJ:s personalchef Peter Blomqvist.
Är 20 års tjänst inget värt?
– Det är inte det frågan handlar om utan om det är ett övertagande eller inte.
Men för P-O Fällman på Seko är situationen glasklar. Även om SJ valt att kalla anställningen komfortoperatör i stället för städare är det samma vagnar och samma jobb som ska utföras. Facket har kallat SJ till tvisteförhandling och kommer man inte överens där kommer ärendet drivas vidare till Arbetatsdomstolen.
– Vi får se hur långt det ska behöva gå. Vi kommer att driva det så långt det går.