I lördags var det dags igen för Moderaterna och McDonald’s att framträda tillsammans. På Dagens Nyheters Stockholmsdebatt skriver Ulla Hamilton (M), företagar- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad och Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör för McDonald’s Sverige en gemensam debattartikel om att fler företag borde göra som McDonald’s och anställa unga människor.
Det är inte första gången som Moderaterna lyfter fram just McDonald’s som ett exemplariskt företag. McDonald’s i sin tur har bland annat upplåtit plats på sina brickunderlägg för Filippa Reinfeldt under förra valrörelsen.
Arbetaren ringer Ulla Hamilton för att fråga henna varför hon lyfter fram just McDonald’s.
– Det är inte alls konstigt. McDonald’s är ett utmärkt föredöme när det gäller att anställa unga och människor med invandrarbakgrund. De är den arbetsgivare i Sverige som är bäst när det gäller att anställa unga, det vet alla.
Att moderata företrädare väljer att profilera just McDonald’s vid så många tillfällen, vad beror det på? Finns det inte andra företag?
– Jo det gör det.
Vilka då till exempel?
– Till exempel Max Hamburgerrestauranger, IKEA, ICA och Myrorna. Men McDonald’s är erkänt bäst när det gäller att anställa unga.
Du ser inget problem med att lyfta upp ett företag som ofta kopplas ihop med dålig arbetsmiljö och låga löner?
– Nej, de är ett utmärkt exempel på ett företag som gör det regeringen sagt var syftet med sänkningen. Den kritik mot företaget som du tar upp har jag bara hört från fackligt håll. Jag tycker du ska vara glad att det skapas fler jobb.
På McDonald’s Sverige vill man understryka att man absolut inte har några politiska kopplingar till något parti.
Har ni betalat bidragspengar till Moderaterna?
– Vi är politiskt obundna och har absolut inte betalat några pengar i bidrag till Moderaterna, säger Frida Berg, presschef.
Har ni lobbat mot Moderaterna för att få sänkt restaurangmoms?
– Vi har tillsammans med hela restaurangbranschen förespråkat en sänkning av restaurangmomsen i många år oavsett vem som suttit i regeringsställning och nu har vi ett politisk ett ledarskap som har svarat upp mot det.
I valrörelsen hade ni bilder på Filippa Reinfeldt på era brickunderlägg och ni har sagt att ni tjänat över 100 miljoner på sänkningen av arbetsgivaravgiften? Hur kommer det sig att ni i flera sammanhang profilerat er med moderata politiker och uttalat er positivt om de moderata förslagen?
– Att vi skrev en artikel tillsammans med Ulla Hamilton har med hennes position som företagar- och arbetsmarknadsborgarråd att göra, inte att hon är moderat. Filippa Reinfeldt blev också hon inbjuden i egenskap av sjukvårdslandstingsråd, dock av Astma- och Allergiförbundet, för att yttra sig om vår allergicertifiering. Men vi har inte sagt att vi har tjänat några pengar på de sänkta arbetsgivaravgifterna, för det har vi inte gjort. Varenda krona blev till nya jobb. Däremot har vi fått frågan från olika medier hur många jobb det blev och då har vi svarat. Vi har absolut inte genomfört något med intentionen att göra någon typ av reklam.