De första digitala biografvisningarna gjordes 2001 och fyra Norrlandskommuner, Kiruna, Arvidsjaur, Gällivare och Skelleftehamn, var först.
– Tillsammans med Norrlandsbiografer sökte vi EU-projektpengar, berättar Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Parker.
Intresset började utifrån ett klart och tydligt behov av att få visa aktuella filmer, som en proteströrelse mot den rådande principen att störst går först. Biobranschens struktur byggde då på analog teknik.
– Film var bristvara, det kostade mellan 15 000–25 000 kronor per analog kopia och principen störst går först rådde. SF:s biografer i storstäderna fick storfilmerna först, när de visat dem trillade kopian nedåt till mindre städer och sist ut på landsbygden, berättar Gunno Sandahl.
En liten ort kunde ha en väntetid på flera månader för att få visa en film.
– Detta innebär ett jättelikt demokratiskt underskott, påpekar Gunno Sandahl.
I medier talar man om aktuella filmer men den som bodde på en liten ort fick inte se filmerna förrän långt efter att de var aktuella.
Gunno Sandahl berättar att det började med att Folkets Hus och Parker uppvaktades av Peter Wester, filmare, som hade varit på konferens i USA om digitala visningar. Det var mycket som skulle fungera i början och starten blev inte problemfri.
– Det dröjde innan vi fick bra projektorer. De som tillverkade projektorer hade inte anpassat dem till filmvisningar utan mer för konferenser. Det fanns ingen standard så vi fick ofta vara med och utveckla kravspecifikationer.
Man startade med filmvisningar av aktuella filmer. Genombrottet för livesändningar började med att David Bowie gav en konsert 2003 och svarade på frågor från fans i direktsändning. Bakom sändningen låg bolaget By Experience som hade kontakt med Metropolitan Opera i New York och som nu erbjöd Folkets Hus och Parker att sända opera live.
Att det skulle bli en sådan succé hade Gunno Sandahl och ledningen för Folkets Hus och Parker inte väntat sig.
– Vi var samfällt förvånade att det dök upp folk, berättar han.
I dag sänder Folkets Hus och Parker live från Metropolitan i New York, Bolsjojteatern i Moskva och National Theatre i London. 116 biografer är anslutna och i storstäderna är sändningarna ofta utsålda.
En ort som lyckas väldigt bra är Heby, som lägger ned mycket energi på arrangemangen med röda mattan och vackert levande ljus från kandelabrar.
En del biografer ger möjligheten att äta middag eller gör det festligt med champagne och snittar.
– De som gör lite extra, som satsar på visningarna, de har framgång, säger Gunno Sandahl.
Att förvandla den stela biografbranschen, att genomföra att samma film som går upp på biograferna i Stockholm ska kunna ses på bion i Bräcke – den visionen var drivkraften. Sedan kom möjligheten att också sända föreställningar live.
Nästa steg är livesändning via satellit vilket betyder att det kommer att bli enkelt att ta emot film från hela världen.
– Om några år kommer filmerna att skickas till biograferna via satellit, filmerna kommer att laddas ned till biograferna under natten. En film som går upp i Brasilien kan vara tillgänglig via satellit världen över.
Gunno Sandahl är övertygad om att det finns ett stort intresse för film från andra länder än USA och Västeuropa.
Folkets Hus och Parker har startat World Wide Cinema, med syfte att visa filmer från andra delar av världen. Den första filmen som visades där var den egyptiska Kario 678 och nästa blir den turkiska Slutstation: Frihet.
Annat som är på gång är att inte bara ta emot sändningar från andra länder utan att kunna sända från svenska scener.
– Vi skulle vilja kunna sända ut bra svensk opera till andra länder. Norge har kommit igång med att sända från sin nya opera.
Tekniken passar utmärkt för interaktivitet också, som när en pjäs sändes från Dramaten och skådespelare och regissör samlades i en soffa och svarade på frågor från folk ute i landet efter föreställningen.
Gunno Sandahl är stolt över vad de åstadkommit hittills.
– I hur många kulturprogram har man talat om att göra kultur tillgänglig? Det är precis det vi har gjort.
– Vi hittade en nisch som ingen annan jobbade med. En del har varit förvånade över att just vi satsade på digital teknik, men egentligen är det rätt självklart, Folkets Hus och Parker byggdes för att göra kultur tillgänglig. Kultur ska vara tillgänglig och inte så komplicerad att komma åt.