Det 85 ton tunga saltsjöbanetåget kraschade i full fart genom stoppplinten och in i ett bostadshus på ändstationen i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Tåget hade av okänd anledning lämnat depån och i full fart skenat ut på trafikspåret. Ombord fanns en 22-årig städare som vid kollisionen skadades svårt och fortfarande vårdas på sjukhus. Storstockholms Lokaltrafik, SL, som äger spår och vagnar, och Arriva, som driver trafiken, beskyllde omedelbart städaren för att ha stulit tåget.
Misstankarna mot den 22-åriga städaren har nu avskrivits. I stället är det hennes arbetsköpare som nu misstänks bära ansvaret för att olyckan kunde ske. Till SvD säger kammaråklagare Pär Andersson, som fram till nu hållit i utredningen, att arbetsköparen kan åtalas för ödeläggelsen.
– Ja, för allmänfarlig ödeläggelse eftersom tågkraschen har orsakat stor materiell skada. Det är också aktuellt med åtal för vållande till kroppsskada om arbetsgivaren bedöms skyldig till arbetsmiljöbrott.
Vem hos arbetsköparen som kan komma att åtalas är ännu inte fastslaget.
– Det kan vara allt från mellanchefer till företagets vd, det är svårt att säga i dagsläget. Det får utredningen visa, säger Pär Andersson.
Om brottet bedöms som grovt kan ett åtal för vållande till kroppsskada ge upp till fyra års fängelse. Om SL och Arriva bedöms skyldiga kan även de boende i det demolerade huset tilldömas ersättning för den materiella skadan.
Juwanro Haddad, ordförande för Sekos klubb på lokalbanorna, säger att säkerhetsbristerna på Saltsjöbanan inte varit okända. Bland annat saknar Roslagsbanan ett automatiskt kontrollsystem, ATC. Enligt facket hade olyckan kunnat undvikas om säkerheten på Roslagsbanan inte hade satts på undantag.
– Min egen erfarenhet är att den tekniska möjligheten finns att förhindra en sådan här olycka. Hade det funnits ett ATC hade olyckan inte skett eller åtminstone inte fått den omfattningen, säger Juwanro Hadddad.
ATC fungerar tillsammans med signalsystemet på spåret och bromsar automatiskt ett tåg som kör över hastighetsbegränsningen eller passerar en stoppsignal. Men något ATC-system har aldrig installerats på Saltsjöbanan, trots att facket flera gånger påtalat bristen.
– Vi har lyft frågan både från Seko Stockholm och skyddsorganisationen på lokalbanan flera gånger. Både till den tidigare underentrepenören och SL.
Enligt Juwanro Haddad har arbetsköparna hänvisat till att man väntar på att Saltsjöbanan ska moderniseras. Något som ligger flera år framåt i tiden.
– De säger att det är dyrt och krångligt och att vi ändå ska stänga av banan för upprustning om några år nu. Det gör att vi drar den slutsatsen att ekonomin spelar större roll än säkerheten för trafikanter och anställda.
Anders Lindström, vd för SL, tillbakavisar först att säkerheten skulle brista på Saltsjöbanan.
– Det är min bedömning att den inte gör. Det som inträffade under den här natten är under utredning. Där är min utgångspunkt att det måste funnits brister i säkerheten.
Då finns det alltså brister i säkerheten?
– I den ordinarie trafiken är det inte det, men vid det här tillfället var det brister i säkerheten.
Anders Lindström bekräftar fackets version om varför inget ATC-system installerats och säger att andra delar av trafiken i stället prioriterats. Men han vill också påpeka att trafiken kan framföras säkert utan det systemet. Han vänder sig också mot fackets resonemang om att olyckan skulle kunna undvikas.
– Det är ett enkelt resonemang, men nu är inte systemet installerat. Man har värderat om man ska införa systemet separat, men införseln av komplexa system har vi fått avvakta med tills vi vet hur Saltsjöbanan ska utvecklas.