Flygarbetsgivarna har i sina utspel hävdat
att de anställda inom SAS har bättre villkor än anställa
i andra företag och att de därför måste anpassa
sina villkor, särskilt med hänsyn till att SAS går
dåligt ekonomiskt.
– Jag vet inte vad de bygger de uttalandena
på. Vi har inte höga löner!
Conny Petrini har jobbat som bagagelastare,
ett tungt skiftarbete, i åtta år. Han har på den
tiden kommit upp i en månadslön på 16718 kronor.
Lägsta ingångslönen för
bagagelastarna på SAS är 14 950 kronor och den absoluta
topplönen, för den som har minst tolv års erfarenhet,
ligger på 17 238 kronor per månad.
– Nu vill arbetsgivarna öka arbetstiden.
Som skiftarbetare jobbar vi 38 timmar per vecka på heltid.
Det är enormt slitsamt för kroppen att jobba skift, vi
ska inte behöva göra några 40 timmar, det är
självklart, tycker Conny Petrini.
Flygarbetsgivarna vill att bagagelastarna
på SAS ska överge sitt nuvarande avtal, SAS-arbetaravtalet,
och i stället gå på ett annat avtal som finns för
branschen, riksavtalet. Conny Petrini menar att en sådan förändring
både skulle innebära försämringar för
arbetstagarna – och svårigheter för arbetsgivarna.
Klubbordföranden i SAS lastarklubb,
Sven-Erik Olsson, har själv räknat ut vad alla anställda
lastare tjänar under en tolv-veckorsperiod inklusive OB-tilllägg
och sedan jämfört med var lönerna skulle hamna om
de i stället gick på riksavtalet, och drar slutsatsen
att det åtminstone inte rör sig om några stora
summor för arbetsgivaren i slutändan.
– Grundlönen är högre i riksavtalet
de första fem åren. Riksavtalet har ett fast tvåskiftstillägg
på 1 700 kronor per månad medan vi har OB-tillägg
per timme. Vi menar att fasta skifttillägg är förlegat.
Hur ska du då få någon att vilja ta nattskiftet,
om det inte finns en ekonomisk morot? Ett rörligt OB, däremot,
är rättvist, säger Conny Petrini.
Commy Petrini hävdar att vissa detaljer
i riksavtalet skulle bli omöjliga för arbetsgivarna att
uppfylla, som till exempel att schemaperioden löper på
fyra veckor i stället för som i SAS-arbetaravtalet i tolv
veckor.
– Det blir omöjligt för dem att
skapa ett fungerande schema på så kort rullning när
röda dagar som inträffar på vardagar ska kompenseras
med ledig tid. Därför vill de plocka russinen ur båda
avtalen. Men att våra låga löner skulle spela en
avgörande roll för SAS överlevnad tror vi inte alls
på. Vi är verkligen inte överbetalda.
Om varslen träder i kraft på
måndag kan det drabba framför allt de mindre bolagen.
Enligt Conny Petrini har det inte lett till någon splittring
mellan arbetarna.
– Jag har varit med på medlemsmöte
på ett av de företag som går på riksavtalet
och där kallade man det ett slavavtal. De ser ingen poäng
i att fler får sämre villkor och alla där var överens
om att vi inte kan ta några försämringar, som till
exempel delade pass med obetald ledig tid emellan. Kampviljan är
absolut här! Vi är jätteeniga och möter full
förståelse.
Conny Petrini tycker att det är svårt
att förutsäga vad som kommer att hända de närmaste
dagarna, men har sett indikationer på att splittringen är
desto större på arbetsgivarsidan.
– De flesta arbetsgivarna inom Flygarbetsgivarna
vill skriva på för att slippa strejken. Och vi kommer
inte att vika oss! Vi vet att arbetstillfällen kommer att finnas
kvar här. Vem som bedriver verksamheten är en fråga
som vi inte råder över och oavsett vem det blir ska vi
ha rimliga löner och en bra arbetsmiljö, säager Conny
Petrini.