– Man värnar skenet av internationell
solidaritet, men samtidigt försöker man rädda det
egna företaget genom att betona fördelar med den nuvarande
orten: I Sverige de låga lönerna, i Tyskland den moderna
fabriken.
Orden kommer från Opel-fabriken i
Bochum, mer bestämt från Jürgen Schwartz, som sitter
i företagsrådet för den oppositionella listan ”Motvärn
utan gränser”. Han intervjuas i den vänsterradikala
veckotidningen Jungle World.
Som bekant valde Bochumarbetarna en annan
väg än kamraterna i Trollhättan och Rüsselsheim,
när stadens Opelfabrik nyligen hotades av stora uppsägningar:
I nästan en vecka lades arbetet ned, i vad som kallades en
vild strejk, men som officiellt var en – mycket – förlängd
informationsstund.
Den 1 november vek så de tävlande
i GM:s ”skönhetstävling” (så kallas kampen
mellan Trollhättan och Rüsselsheim i tysk press) ut sig.
Och trots talet om att vägra social dumping, om internationell
sammanhållning, gick facken med på försämringar.
Metall i Saab lovade att införa treskift, trots att nattarbete
är dokumenterat farligt för hälsan. IG Metall i Rüsselsheim
lovade större flexibilitet, att öka veckoarbetstidens
spann till mellan 30 och 40 timmar, från tidigare mellan 32
och 38,75. I praktiken en arbetstidsförlängning, även
om snittet ska stanna på 35 timmar.
I Rüsselsheims företagsråd
saknas facklig opposition, och inte heller Metall i Trollhättan
är känt för sin fackliga militans. Båda städerna
har starka identiteter förknippade med Opel respektive Saab,
vilket nog bidrar till att skapa lojalitet. Kanske är detta
en ledtråd till varför just dessa båda fabriker
spelas ut mot varandra.
Men även i det stridbara Bochum hotar
ju kraftiga neddragningar. Strejken inleddes spontant, enligt Jürgen
Schwartz. Arbetarna där har kampvana, men det var den största
”vilda” strejken i Tyskland sedan 1970-talet. Den upphörde
efter ett beslut av ett stormöte, som kritiker menar manipulerades
av IG Metall. Och detta just när strejken började ge effekt
– Just-in-time-produktionen är så störningskänslig
att tre fabriker fick ställa in produktionen helt eller delvis
i brist på leveranser från Bochum. Även om solidaritetsuttalanden
strömmade in från hela Tyskland och halva världen
spred sig inte aktionen.
– Våra kollegor undrar, sade Schwartz
under strejken: Varför arbetar Rüsselsheim fortfarande?
Resultatet blev, åtminstone ännu
så länge, klent. Ingen jobbgaranti, som de strejkande
krävde, men företaget lovar att social hänsyn ska
tas vid uppsägningar.
Vad det nu innebär.
Jungle World citerar även SAC:s stöduttalande
till Opelarbetarna i Bochum: ”Ni har ingenting att förlora
utom era jobb – och GM har redan utannonserat neddragningar av era
jobb”.
Uttalandet fortsätter: ”GM har
också annonserat att 500 jobb ska skäras ner i Trollhättan,
och detta visar behovet av internationell solidaritet mot en internationell
kapitalism”.