I förra veckan kom de besked som många
anställda på Saab väntat på under lång
tid. Tillverkningen av GM:s nya mellanklassbilar läggs i tyska
Rüsselsheim, men Trollhättan ska fortsätta att tillverka
olika Saab-varianter samt Cadillac fram till år 2010, vilket
tryggar fabrikens fortlevnad ytterligare fem år.
Irma Dinamarca är monteringskontrollant
och har arbetat på Saabfabriken i Trollhättan i 30 år.
– De flesta säger att vi har vunnit
matchen, men jag tycker varken att vi i Trollhättan eller de
i Tyskland har vunnit något. De hade bättre arbetsvillkor
än oss förut, men nu har facket där gått med
på stora försämringar. Och här är det
ingen som talar om hur våra arbetstider och arbetsvillkor
kommer att se ut när vi väl kör igång, säger
hon.
Dinamarca påpekar att det varsel som
kom förra året och för närvarande uppgår
till runt 300 personer ligger kvar och säger att de anställda
ännu inte fått veta hur många som kommer att behövas
de närmaste fem åren.
– När jag började jobba på
Saab kände man sig väldigt trygg. Men efter de stora varslen
2001 har det varit någonting nästan hela tiden – uppsägningar,
personalminskningar, folk som flyttas hit och dit. Men vi vill inte
tänka för mycket på det. Man orkar inte oroa sig
mer till slut, säger hon.
Metalls ordförande på Saab, Paul
Åkerlund säger sig vara nöjd med beskedet från
GM.
– Det hade väl varit trevligt om de
hade lagt tillverkningen här, men man ska inte vara alltför
missnöjd, för vi har ändå fått behålla
tillverkningen i samma omfattning i ett antal år till, vad
vi vet, säger han.
Åkerlund framhåller samarbetet
mellan svenska Metall och tyska IG Metall som en framgång,
trots att de anställda på Opel-fabriken i Rüsselsheim
har fått gå med på frysta löner, mer flexibla
arbetstider och minskade bonusar.
– Det har varit oerhört kännbart
för dem, förmodligen ännu mer än för oss,
men de har fortfarande – vad vi vet – hållit sig inom ramen
för de centrala avtalen, vilket var vad vi hade kommit överens
om, säger han.
Paul Åkerlund vill helst se GM:s besked
som oavgjort mellan Sverige och Tyskland.
– Den här ”skönhetstävlingen”
som vi hamnade i är ju ingenting som vi är speciellt roade
av och det är en modell som jag vet att GM kommer att använda
sig av även i framtiden. Men man kan ändå se det
som att den fackliga strategi vi lade upp – att båda orter
skulle få vara kvar – lyckades.
Kommer ni att kunna ställa några
krav om ni hela tiden ställs emot andra fabriker?
– Vi kommer naturligtvis att försöka
fortsätta ställa krav utifrån vad medlemskåren
tycker. Men vi ska vara medvetna om att det är väldigt
tufft, särskilt inom bilbranschen. Det är ovillkorligen
så att om man inte säljer sina produkter, löper
man risken att folk får sägas upp och annat. Det internationella
kapitalet bedriver ingen välgörenhet.
Kan GM kallas den egentliga vinnaren?
– Så kan man förstås se
det. GM är säkert nöjda med en del av det de har
uppnått. Å andra sidan var de ju inne på att stänga
en fabrik från början, och så blev det ju inte.
Vad de sedan innerst inne hade för tankar får vi väl
kanske aldrig veta, säger Paul Åkerlund.