På Stockholms tunnelbanestationer syntes på fredagen inga stora tecken på strejk. Förutom flygbladsutdelarna var det enda som vittnade om konflikten den stora trängseln på perrongerna och texten ”På grund av arbetsmarknadskonflikt kan enstaka tåg ställas in” som rullade förbi på ljusskyltarna. Jan Abrahamsson, styrelsemedlem i SAC:s sektion i tunnelbanan, var en av de strejkvakter som […]
På Stockholms tunnelbanestationer
syntes på fredagen inga stora tecken på strejk. Förutom
flygbladsutdelarna var det enda som vittnade om konflikten den stora
trängseln på perrongerna och texten ”På grund
av arbetsmarknadskonflikt kan enstaka tåg ställas in”
som rullade förbi på ljusskyltarna.
Jan Abrahamsson, styrelsemedlem i SAC:s
sektion i tunnelbanan, var en av de strejkvakter som delade ut flygblad
till resenärer på Gullmarsplans tunnelbanestation i södra
Stockholm. Han berättade hur Connex under torsdagen beordrat
spärrvakter som var i tjänst att ta ned all information
som de strejkande satt upp på stationerna.
– Vårt intryck är att Connex
taktik är att försöka dölja att det är
strejk. Vi befinner oss i en storstad med ett kraftigt mediebrus
och det är svårt för oss att nå ut själva.
Connex informerar heller inte, de hoppas väl att trafikanterna
ska tänka ”ett stopp mer eller mindre”, sade Jan
Abrahamsson.
När Arbetaren talar med honom på
måndagen är han ändå nöjd med strejken.
– Ungefär 160 avgångar ställdes
in. Hade även TJ, Transport och Järnväg, som organiserar
en majoritet av trafikbefälen, låtit bli att jobba övertid
under strejken hade den fått ännu större genomslag,
säger han.
Connex har i några fall försökt
få Seko-medlemmar att agera strejkbrytare. I fredags beordrade
Connex en Sekoansluten förare att ställa i ordning ett
tåg som skulle ha färdigställts av en strejkande.
När Seko-föraren hävdade sin rätt att vara neutral
i konflikten, försökte enhetschefen få honom att
ta ut tåget utan att ha kontrollerat att bland annat alla
säkerhetsanordningar fungerar.
– Det är ett av de grövsta fel
man kan göra som förare. Du får inte ta ut tåget
ur depån utan att det iordningställts säkerhetsmässigt,
säger Jan Abrahamsson.
Tåget ställdes till slut in,
men händelsen har nu anmälts till Järnvägsinspektionen
och Jan Abrahamsson är upprörd över Connex agerande.
– Det är förkastligt. Hade det
varit något problem med säkerhetsutrustningen och tåget
hade gått ut, hade föraren fått ta ansvaret, ingen
annan.
Connex affärsområdeschef för
tunnelbanan i Sverige, Lars Ericsson, uttalade sig i förra
veckan för TV4 och ställde sig oförstående
inför de strejkandes klagomål på höjd pensionsålder
från 63 till 65 år, eftersom han menar att inga ändringar
är aktuella.
Syndikalisterna hävdade i ett pressmeddelande
på torsdagen att Connexchefen antingen ljuger eller är
dåligt informerad om företagets planer, eftersom Connex
och arbetsgivarorganisationen Almega kallat Seko till centrala förhandlingar.
När Arbetaren talar med Lars Ericsson
på tisdagen, håller han fast vid att inga ändringar
är planerade.
– Inom tunnelbanan har vi inga planer på
att förändra pensionsavtalen. Sedan är det möjligt
att Almega har förhandlingar på riksplanet. Men det gäller
i så fall inte oss, eftersom vi har ett lokalt avtal, säger
han.
Personalchefen för Connex Sverige,
Beata Hammarskiöld bekräftar att pensionsavtalen håller
på att förhandlas om, men uppger också hon att
det inte innebär någon förändrad pensionsålder.
Lars Ericsson menar att syndikalisterna
har fel i flera av de punkter de tagit upp. På en punkt är
han emellertid överens med de strejkande, nämligen det
nya datasystem för löneutbetalningar som införts
under hösten.
– Vi har haft jätteproblem med att
få det att fungera, så det har blivit fel i folks löner
och det tycker vi naturligtvis är olustigt. Successivt blir
det bättre, men det har varit en period under hösten när
det har fungerat riktigt dåligt, säger han.
Strejken bland de Connexanställda syndikalisterna
fick stöd från flera håll. I bland annat Gävle,
Eskilstuna, Göteborg, Linköping, Luleå, Lund, Strängnäs,
Umeå och Älvsbyn genomförde syndikalister under
helgen stöddemonstrationer och delade ut information till resenärer
och Connex-anställda.
Seko-klubb 119, som organiserar tunnelbaneförare,
har också uttalat sitt stöd till strejken.
Seko agerade förra veckan mot
Connex införande av ”spioner”, personer som anonymt
kontrollerar att spärrvakter och bussförare tar betalt.
Förra onsdagen lämnades en ansökan om lokal tvisteförhandling
med arbetsgivaren in. Kommer parterna inte överens, hamnar
frågan sannolikt i Arbetsdomstolen.