Under sommaren har SVT visat den fantastiska musikserien Soul deep – soulmusikens historia, med avsnittetom Otis Redding som kronan på verket. Serien har påpekat musikens förmåga att lyfta den enskilde musikerns sociala och ekonomiska verklighet, och skapa en politisk medvetenhet hos publiken, för här handlar det om svart musik och verklighet i 1940, 50- och […]
Under sommaren har SVT visat den fantastiska
musikserien Soul deep – soulmusikens historia, med avsnittetom
Otis Redding som kronan på verket. Serien har påpekat
musikens förmåga att lyfta den enskilde musikerns
sociala och ekonomiska verklighet, och skapa en politisk medvetenhet
hos publiken, för här handlar det om svart musik
och verklighet i 1940, 50- och 60-talens Amerika. Den svarta
bluesen, soulen och rock´n?rollen har här ordentligt
satts in i sitt politiska sammanhang.
När Otis gjorde sin egen ”A
change is gonna come” ryste åhörarna och knöt
näven. Alla förstod vad han menade med sin text
fast det mest revolutionära i låten är titeln
och kanske raden: ”It?s been too hard livin?.”
Han delade, trots sina framgångar
och egna etikett/bolag under hela sin karriär fram till
flygolyckan den 10 december 1967, verkligheten med andra svarta
musiker och sångare som inte fick ta ett glas på
samma restaurang som de spelade på, och spelade in sin
miljonsäljare samtidigt som USA kokade av revolt mot
rasismen. Svarta mördades av vita rasister och mördarna
gick fria.
I måndags startade SVT sin nya
musikserie Get up, stand up, om agitationsmusiken under 1900-talet.
Efter Soul deep slås man av hur listan på musiker
som får representera denna mer uttalade revoltmusik
domineras av vita män. Bob Dylan och Johnny Cash tillhör
dem som ibland motsträvigt släpptes fram av skivbolagen
för att sjunga om den fattiga, rasistiska, nedtryckta
sidan av USA. Till och med Elvis sjöng om gettot ett
slag när USA:s ungdom i spåret av hundratusentals
döda generationskamrater i Vietnam, samtidigt som de
svarta revolterade på hemmaplan, började intressera
sig för politik.
Men den rafflande berättelsen
började med klass- och facklig kamp till ackompanjemang
av bland andra Joe Hills, Woody Guthries och Pete Seegers
musik. Hur stort spannet är fram till Bono och Bob Geldof
är väl upp till var och en, men ingen förnekar
väl Billy Bragg och Bruce Springsteen plats i raden av
gestaltare av arbetar- och underklassens villkor. Möt
alla dessa och många fler under sex veckor varje måndag
klockan 22.30.