Österrike har länge behandlats i svenska medier som vore det en invigd skaras egen hemlighet. En klubb för medlemmar som ibland samlas i ett dammigt hörn någonstans i ett för länge sedan bortglömt Europa, endast ihågkommet av Svenska akademien och Klas Östergren. Det moderna Europa består, från vår horisont, av stora, globalt engagerade stater som […]
Österrike har länge behandlats
i svenska medier som vore det en invigd skaras egen hemlighet.
En klubb för medlemmar som ibland samlas i ett dammigt
hörn någonstans i ett för länge sedan
bortglömt Europa, endast ihågkommet av Svenska
akademien och Klas Östergren.
Det moderna Europa består, från
vår horisont, av stora, globalt engagerade stater som
Tyskland, Spanien, Frankrike, England och Italien. De som
profilerat sig globalt, inte minst för eller emot USA
och aktualiserats genom Irakfrågan, har tagit plats
i teves och radios nyhetssändningar, ut- och inifråndokumentärer
om alla de politiska och kulturella spörsmål man
man tänka sig.
Såväl kultur- som matprogram
har nosat upp fransk tryffel och italiensk gaykamp. Till och
med påven fick en renässans när han gick och
dog.
Under tiden? Hitlerbeundraren och
högerextremisten Jörg Haiders FPÖ blev näst
största parti i valet 1999 i vågen av fascistpartier
runt om i Europa och en kort våg av intresse från
omvärlden väcktes – vad var det som pep till där
borta?
Österrikarna har på sitt
lilla håll alltså ägnat sig åt både
politik och kultur vilket vi blev varse när förra
årets nobelpris i litteratur gick till Elfriede Jelinek.
Under året har hon spelats flitigt
i radio och nästa vecka, fredag 4 november kl 19.30 sänds
Snövit, ur Prinsessdramer.
En klassisk österrikare, Robert
Müsil, presenteras denna fredag, 21 oktober klockan 19.03
med pjäsen Moosbrugger, ur ett av världslitteraturens
stora verk Mannen utan egenskaper, om mord, medier och skandal
i mellankrigstid. Ta chansen och ta del av Europas motståndskultur!