Men bilar är inte bara bra… hör jag mig själv läsa, om och om igen. Mulle Meck berättar om bilar, är nämligen en av favoritböckerna för tvååringen därhemma. Den slutar lyckligt med att nya bilar som drivs av solen är under utveckling – Mulle Meck har själv redan byggt en solpanel till sin bil, av gamla ”mojänger”.
Så enkelt, så genialiskt; ny teknik i kombination med några gamla mojänger, så är saken fixad – ingen anledning till oro!
Det perspektivet känns möjligen okej om det är riktat till en tvååring. Men för oss andra; låt oss tala klarspråk. I-världens utsläpp måste minska dramatiskt och då räcker det inte att förlita sig på ny teknik.
En ny rapport från International Energy Agency, IEA, har just räknat fram att om energianvändningen fortsätter att öka i dagens takt växer efterfrågan med mer än 50 procent till 2030, och 45 procent av ökningen sker i Indien och Kina – både på grund av deras växande exportindustri till väst och på grund av ökad biltrafik och den egna befolkningens elanvändning. Bara i Indien finns i dag 400 miljoner människor som saknar elektricitet.
Vi pratar om konsekvenser som ökenutbredning i Europa, massmigration och isfritt Arktis…
Men så har IEA också räknat på ett ”alternativt” scenario, nämligen att alla de initiativ som just nu diskuteras på regeringsnivå för att effektivisera och minska energianvändningen också genomförs. Och här kommer det intressanta – även då blir världens koldioxidutsläpp en fjärdedel högre 2030 än i dag. Och då blir temperaturökningen, enligt de mest försiktiga uppskattningarna från FN:s klimatpanel IPCC, ändå tre grader. Vilket inte heller funkar.
Några smakprov ur Mark Lynas bok Six degrees om vad som händer vid 3,4 grader: Amazonas brinner upp och all is smälter på Nordpolen. Kalahariöknen breder ut sig och tvingar miljoner människor på flykt.
Redan två graders temperaturhöjning kan vara nog för att trigga en skenande klimatförändring – vilket leder till den enkla slutsatsen att utsläppen måste minska rejält. För Sveriges del med minst 80 procent till 2030, enligt Arbetarens beräkningar.
Det är utifrån denna kunskap som vi måste analysera den aktuella diskussionen på EU-nivå om att inlemma flyget i handeln med utsläppsrätter eller inte.
Flyget står visserligen bara för någonstans mellan 3,5 och 9 procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Men flyget ökar kraftigt, inom EU ökade utsläppen av växthusgaser från flyg med 90 procent mellan 1990 och 2004. Ändå innebär det usla förslag som ligger på Kommissionens bord att tilldela flyget utsläppsrätter som ligger 90 procent över 1990 års nivå och att de till 95 procent ska vara – gratis. Vilket slag i luften!
Vi pratar om en aktivitet, internationellt flyg, som till största delen utnyttjas av 2 procent av jordens befolkning och som i dag är helt befriad från skatt.
Fler människor i världen måste få tillgång till elektricitet och u-världens utsläpp per person måste få öka. Då räcker inte energieffektivisering av nuvarande mojänger för att undvika klimatkatastrof.
Dagens ”självklara” massbilism, flyg och energislukande livsmönster i i-världen, måste i grunden ifrågasättas – och begränsas.
Miljarder människors liv står på spel.
PS. Slut upp på den globala aktionsdagen för klimatet den 8 december!