”Författarförbundets krav är ett test på huruvida de stora mediebolagen kommer att ge manusförfattare rättvis utdelning på den förmögenhet deras arbete genererar, eller om vinsterna även fortsättningsvis främst ska tilldelas bolagscheferna. Jag vill enträget uppmana producenterna att komma överens med manusförfattarna så att alla kan gå tillbaka till sina arbeten”.
Den demokratiske senatorn Barack Obama, som nu kämpar för att bli presidentkandidat, uttalade tidigt sitt officiella stöd för Hollywoods manusförfattare. Manusförfattarna har nu koloniserat film- och tv-bolagens infarter och kontorsentréer i närmare tre månaders tid. Med sina plakat och slagord vill de reformera filmbranschens ersättningsavtal.
Senator John Edwards, också han aspirant på presidentkandidatposten, är unik som deltar i ett strejkmöte i den rollen. Mötet sker utanför TV-bolaget NBC:s huvudkontor i Burbank, Kalifornien. Pressen låter sig trängas med en ansenlig hop demonstranter. En synnerligen välregisserad och skicklig manöver från senatorns publicitetsfolk; Edwards presenteras för unisont jublande åhörare som Amerikas ”… näste president”. Senatorn menar att denna drabbning är ett föredöme för andra arbetstagare i landet. Den fackliga kampen värderar han högt och ser som ytterst nödvändig.
– Det är enda sättet som vi kan förhindra att dessa stora konglomerat inte tar över USA, avslutar Edwards sitt korta anförande.
Det amerikanska manusförfattarförbundet Writers Guild of America, WGA, bildades av tio manusförfattare 1933. Plötsliga lönedumpningar låg bakom initiativet. 1953 förhandlade förbundet för första gången fram specifika riktlinjer för ersättningsnivåerna för TV-författare. I dag representerar WGA 12000 medlemmar. Den David och Goliat-fejd som man nu tar med bolagens och Hollywood-producenternas representanter AMPTP handlar om en önskad reformering av författarnas ersättningsnivåer.
Vad är det då manusförfattarna kräver? Först begär de att ersättningsnivån på dvd-filmer ökar från fyra cent till åtta cent. När tv-serier konsumeras via internet, kräver författarförbundet att ersättningsnivåerna ska bli desamma som vid traditionell tv-distribution. Internetdistribution kommer att ta över inom en snar framtid, bedömer författarförbundets förhandlare.
– Det är inskränkt av bolagen att klassificera nya medier som ett mystiskt område där de inte är förmögna att noggrant kunna kalkylera en rättvis ersättningsnivå. På tjugo år har mycket förändrats, samtidigt som författarnas avtal varit oförändrade, säger Jeff Goldsmith, redaktör för den ledande filmmanuspublikationen Creative Screenwriting Magazine.
I genomsnitt är 48 procent av författarförbundets medlemmar arbetslösa. Frilansande verksamhet med en högst oregelbunden sysselsättningsgrad är en verklighet för många manusförfattare. Royalty för film och tv är en avgörande faktor för många medlemmars uppehälle. Motparten AMPTP räds de krav som kan komma att ställas från andra filmarbetares fackförbund – det kan bli så att skådespelarna går ut i strejk senare i år. Regissörsfacket avslutade den 17 januari sina egna avtalsförhandlingar. Deras resultat kan komma att fungera prejudicerande i dikteringen av författarförbundets avtal. Författarförbundet vill nu analysera och se över denna överenskommelse.
Enligt Jeff Goldsmith lämnade producentfacket avtalsförhandlingarna redan i slutet på 2007, bolagen har sedan dess inte visat något intresse att återuppta förhandlingarna. Stämningen har utåt sett varit stram, distanserad och långt ifrån hjärtlig:
– Vissa konglomerat drivs av fackfientliga miljardärer som Rupert Murdoch (Fox) och Sumner Redstone (Viacom) vilket har komplicerat förhandlingarna, påpekar Goldsmith.
Tv-bolaget CBS högste chef, Les Moonves, nya kontrakt offentliggjordes nyligen – kontraktet ger honom 3,5 miljoner dollar i årslön, en nystiftad ”bonus” på 10,5 miljoner dollar, andelsoptioner värderade upp till 7,6 miljoner dollar och en option på ytterligare fem miljoner andelar med ett värde uppåt 57 miljoner dollar. Författarförbundets finansiella krav som Producentförbundet avslagit, skulle för CBS handla om så lite som 4,7 miljoner dollar extra i årliga författarkostnader.
Mark Harris, journalist på filmtidningen Entertainment Weekly, är uppgiven och frågar sig hur länge bolagscheferna tänkt försöka svälta ut författarförbundet samtidigt ”… som de intalar sig själva att de är politiskt progressiva för att de skrev ut en check till Barack Obama”.
Senast i raden att visa solidaritet med manusförfattarna var filmskådespelarna som bojkottade den årliga Golden Globe-galan. Denna normalt sett glittriga gala reducerades till en enkel presskonferens. Nu är också Oscarsgalan i fara. I slutet av februari är det tänkt att Oscarsutdelningen, den åttionde i ordningen, ska gå av stapeln i Los Angeles, men även den kan komma att bojkottas av solidariska filmarbetare. Alternativt riskerar evenemanget att utebli på grund av de manusförfattare som ligger bakom den direktsända ceremonin. En hel stab manusförfattare ligger bakom monologer, presentationer, underhållningsnummer och utformning. Bruce Vilanch, mångårig huvudförfattare för Oscarsgalans ceremoni, säger till Entertainment Weekly att tv-föreställningen i värsta fall kan författas med kort varsel, men att Oscarsakademin kan komma att underteckna ett avtal med författarförbundet som tillfälligt tillåter ceremonins manusförfattare att avbryta sina strejkaktiviteter. Författarförbundet gjorde den 15 januari just den typen av undantag då de tillåtit NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) att anlita manusförfattare till sin årliga filmgala. Att även Oscarsgalan skulle privilegieras finns dock inga garantier för. Författarförbundets president, Patric M Verrone, sade vid en presskonferens att ”… författarförbundet prövar alla fall individuellt och att inget beslut är lätt”.
Oscarsgalan kan ändå komma att spela en avgörande roll. Vid sidan av Superbowl är galan årets största amerikanska tv-händelse, med astronomiska reklamintäkter på spel. Kanske blir den just det incitament som för bolagen tillbaka till förhandlingsbordet…