Emil Boss och Mikael Lindegren är båda anställda på Systembolaget sedan flera år och medlemmar i syndikalistiska Driftsektionen för systembolagsanställda, DFSA. De menar att den stora knäckfrågan på arbetsplatserna är de många deltidsanställdas situation, där folk har kontrakt som motsvarar 20–50 procent av den tid de regelmässigt arbetar varje vecka. De uppfattar att butikscheferna uppmuntrar detta system och att de gynnas av att ha en flexibel arbetsstyrka som kan kallas in vid behov.
– Den ideale arbetaren är den som vill jobba mer än sitt kontrakt och alltid säger ja vid en jobbförfrågan, säger Emil Boss.
När de har konfronterat den centrala personalledningen förläggs ansvaret på enskilda butikschefer, men de butikschefer Emil Boss och Mikael Lindegren har talat med hänvisar i sin tur till den budget de har fått uppifrån och att de för att hålla den måste göra årets sämsta försäljningsvecka till normsättande för kontrakten.
Arbetaren har tidigare rapporterat om att en omfattande arbetstidsreform är planerad till våren 2009, då så kallad årsarbetstid ska införas. Enligt Systembolaget innebär detta att ”butiksmedarbetare i större utsträckning än i dag kan planera sin arbetstid utifrån butikens behov”. Informationen kring detta har enligt Mikael Lindegren varit närmast obefintlig, varför han och Emil Boss själva har försökt samla ihop fakta för en informationskampanj bland de anställda. I stora drag handlar årsarbetstid om att räkna ut hur mycket var och en jobbar under ett år, slå ut vad den genomsnittliga veckoarbetstiden blir och beräkna lönen utifrån det.
– Vad jag förstår kan man då bli skyldig Systembolaget tid, så att den som börjar i januari med lite försäljning sedan kan kallas in på heltid under julruschen, säger Emil Boss.
– Men den som arbetar halvtid måste ju ha ett annat jobb vid sidan om och då går det inte att kombinera detta med att hon plötsligt är beordrad att arbeta 30-timmarsveckor på Systembolaget, tillägger Mikael Lindegren och menar att personalen blir livegen med ett sådant system.
Ingen av dem tror att Systembolaget har något färdigt förslag på hur reformen ska genomföras och att det mest handlar om att visa att ledningen tar tag i frågan för att stävja missnöje bland personalen. Och att arbetstidsfrågan inte är ett nytt problem bekräftas av en intern informationsfilm från 1989 som ligger på Youtube. Där konstateras att ”deltidsanställda nästan alltid har arbetat mer tid än de är anställda för, men då mertiden varierat månad för månad så har också månadslönen åkt upp och ner”. Lösningen var 1989 en reform med ”plus- och minustid” där man ”räknar fram vad de anställda verkligen arbetar under ett år och får fram en genomsnittlig arbetstid per vecka, vilket är den tid som den anställde garanteras”. Detta förefaller ha en del gemensamt med den satsning på årsarbetstid som nu ska lanseras, men varken löne- eller personalavdelningen på
Systembolaget centralt har någon information om vad årsarbetstidsreformen mer specifikt innebär.
Presschefen Björn Rydberg tycker att årsarbetstiden är en bra lösning som kommer att förbättra situationen för de deltidsanställda. Han medger att detta rör sig om en så pass stor andel som 70 procent av de anställda, men tillägger att det har sin naturliga förklaring eftersom hälften av kunderna kommer på fredagar och lördagar och även ojämnt under året.
– Många av dem som jobbar deltid jobbar i praktiken mer tid än på pappret och det anses vara osäkert att man inte långt i förväg vet hur man ska jobba, säger Björn Rydberg till Arbetaren och tillägger att Systembolaget själva inte är nöjda med den situationen.
– Nu har vi gjort upp med Unionen om en reform som innebär att de deltidsanställda ska få sina kontrakt mer anpassade till den reella arbetstiden.
Kan detta innebära att man kan bli skyldig Systembolaget tid?
– Det vet jag inte riktigt, men det här systemet har den fördelen att den egentliga arbetstiden ska överensstämma med den kontrakterade på ett bättre sätt. Några detaljer vill jag inte ge mig in på.
Vissa anställda upplever att det är svårt att få information om reformen.
– Ja, det är möjligt att det är så. Men det här ska sjösättas nästa år, så det kommer att bli mycket information framöver.
I en intern informationsfilm från 1989 förekommer en reform med så kallad plus- och minustid. Hur skiljer sig årsarbetstid från den satsningen?
– Jag har inte sett den här filmen, så jag kan inte yttra mig om det.
Det låter som att problemen har varit desamma i 20 års tid?
– Grundproblemet är att kunderna kommer när de kommer och det är ingenting nytt. Men nu har vi äntligen ett avtal om att försöka göra den här situationen bättre.
Det finns anställda som menar att Systembolaget sätter behovsanställningar i system – vad säger du om det?
– Systembolaget har inga dåliga arbetsvillkor, vi har bättre villkor än i annan handel, och personalen är inte missnöjd – tvärtom vill ju många jobba deltid.
Jag har tagit del av en förhandlingsinspelning där en butikschef säger att de måste lägga sina kontrakt efter årets sämsta försäljningsveckor. Är det en policy ni har?
– Vi måste naturligtvis anpassa personalstyrkan till kunderna, vi är ju till för kunderna, det måste man ha i tankarna. Och sedan göra det så bra som möjligt för personalen. Jag kan inte yttra mig om några hemliga inspelningar som ni har.