– Sabotaget ledde till att tjänster ställdes in, det vill säga att föraren inte kan köra bussen. Varje inställd tur har arbetsgivaren skyldighet att rapportera till huvudmannen Stockholms Lokaltrafik, SL. Men det fuskas med inrapporteringen och när man väl anmäler benämner man det bussbrist, vilket delvis stämmer men osynliggör samtidigt protesterna, säger en medlem i SAC:s avdelning av Bussektion i Råsta, som startades i juni.
Sektionen har redan åtta avdelningar och drygt 70 medlemmar. Men Busslinks nytillträdde områdeschef på Råstagaraget, Tex Kihlström, dementerar och menar att alla inställda turer rapporteras in. SL:s pressekreterare Maria Adolfson förklarar att SL endast betalar för utförd trafik.
Om ingenting rapporteras in föreligger vite, men de avtal som slutits med samtliga entreprenörer i Stockholmstrafiken bygger på tilltro.
Råstagaraget, nära Hallonbergen norr om Stockholm, är Nordens största bussgarage med drygt 650 förare. En eftermiddag då Arbetaren hälsar på är stämningen bland bussförarna uppgiven. Missnöjet riktar sig främst mot det nya avlösningssystemet som började införas i juni i år.
– I Stockholms innerstad bär alla vägar till Rom. Men så fungerar det inte i utkanterna av staden. En förare från Råstagaraget kan börja sin tur i Råsta och sluta i Sollentuna utan betald restid till och från jobbet. Visst, vi får 12 minuters karens, men om man har en restid på 40 min varje dag och slår ut det på ett helt år blir det en hel del man jobbar gratis. Det är krångligt och man får mindre tid med familjen, säger medlemmen på avdelningen i Råsta.
Innan Busslink tog över Råstagaraget i augusti förra året, drevs det av Connex, numera Veolia. Då hade förarna tillgång till en tjänstebil som användes om de slutat sitt pass på ett ställe långt ifrån där de startat. Nu måste förarna på egen tid ta sig kommunalt tillbaka till garaget, där en del ställer bilen eller cykeln.
Busslinks områdeschef på Råstagaraget fram tills nyligen, Peter Hansen, säger att han känner till missnöjet och problemen med avlösningarna, men menar att företaget arbetar på att förändra det som blivit fel.
– Visst, den senaste tidsplaneringen har en del övrigt att önska, det har till exempel blivit längre restid mellan vissa avlösningar, men avlösningar har vi ju alltid haft och det var inte bättre förr. När vi tidigare haft problem med detta, gick det snabbare att rätta till – de som planerade turerna satt i samma hus. Busslink är mer centraliserat och systemet är trögt. Missnöjet går fram, men förändring tar längre tid, säger han.
Även säkerhetssituationen för bussförarna väcker missnöje. De berättar om stenkastning och uttrycker oro både för de människor de transporterar och sig själva. Många förare säger att säkerheten minskat i och med att Busslink tog bort tio minuter efter varje pass där föraren som själv kört bussen kontrollerade bland annat bromsar, värme och skadegörelse. Detta görs nu i stället av annan personal som tankar, kör fram och samtidigt utför säkerhetskontroller av bussarna.
Men dessa kontroller ger en kommunalansluten förare, som arbetat för olika transportföretag sedan 1989, inte mycket för. Han menar att checklistorna inte går att lita på för att de ofta fylls i utan att ordentlig kontroll har genomförts, om någon alls. Även de arbetar under tidspress, säger han.
Peter Hansen på Busslink menar dock att det snarare blivit bättre, då förarna slipper stressa för att hinna med att säkerhetskontrollera.
– Vi var som en stor familj, säger en annan kommunalansluten bussförare som kört i tio år och precis är på väg ut för att påbörja sitt pass. Under Connextiden var det mer sammanhållning, då utgick man från och slutade sitt pass närmare Råstagaraget. Jag saknar det och den sociala gemenskapen. När vi träffades här i matsalen så höll man reda på varandra och om det var förseningar och så. Nu är man som en mänsklig maskin, säger han och slår uppgivet ut med händerna.
Fakta/Franskägt bolag
Stockholms läns landsting äger aktiebolaget SL. Landstingspolitikerna utser SL:s styrelse. All SL-trafik, både buss och järnvägstrafik, har handlats upp i etapper sedan 1993, där busstrafiken i Stockholms län nu utförs av tre företag: Busslink, Veolia Transport och Swebus.
Busslink, som bland annat driver Råstagaraget, ägs till 30 procent av SL, de övriga 70 procenten ägs av det franska bolaget Keolis. Huvudägare till Keolis är det kanadensiska kapitalförvaltningsbolaget Caisse de dépôt et placement du Québec som tillsammans med det internationella försäkringsbolaget AXA äger 52 procent av företaget. 45,5 procent ägs av SNCF (franska statsjärnvägarna och Frankrikes motsvarighet till SJ) och resterande 2,5 procent av personer inom Keolis företagsledning.