Regeringen beslutade i måndags att förstatliga den skandalomsusade banken Carnegie för att den, enligt finansmarknadsminister Mats Odell, är ”systemviktig”.
Samtidigt avser regeringen inte att ge stöd åt den djupt krisdrabbade bilindustrin, trots att omkring 100 000 arbeten i Sverige står på spel hos Volvo och dess underleverantörer – varav 17 600 i Ford-ägda Volvo Personvagnar och 29 000 i svenskägda ”Rest-Volvo”, som Volvo Lastvagnar.
Arbetaren har frågat några ledande ekonomer om vad som egentligen är ”systemviktigt”.
1. Vad hade hänt om Carnegie hade gått i konkurs? Var det rätt att förstatliga banken?
2. Bör staten gå in för att rädda Volvo och säkra jobben? Rent av förstatliga företaget som många Volvoarbetare kräver?
Roland Spånt, chefsekonom på TCO:
1. Eftersom Carnegie är så extremt ogenomtränglig är det omöjligt för en utomstående att bedöma vad som hade hänt om banken hade gått i kras. Det handlar om förtroende och jag har inget förtroende vare sig för Bankinspektionen, som borde ha slagit till mycket tidigare och hårdare, eller Mats Odell, som använde Carnegiefolk som ekonomiska rådgivare.
2. Det är viktigt att skilja på Volvo Lastvagnar och Volvo Personvagnar. För Volvo Lastvagnar kärvar konjunkturen, men där finns marknaden och det gäller bara att överleva likviditetssvårigeterna och det kommer man att göra. Personbilsdelen däremot är mycket illa ute med sina svaga ägare. TCO:s största fackförbund Unionen, med många Volvoanställda, har tagit fram ett brett stödprogram med utbildning, ny teknik med mera så att företaget så kan övervintra, ett program som vi vill att staten betalar. Däremot ser jag inte förstatligade som ett förstahandsalternativ. Det ska bara ske när konkurrensen inte fungerar och det gör den trots allt inom bilindustrin.
Sten Ljunggren, fil. dr i företagsekonomi vid Uppsala universitet:
1. Följderna av en konkurs är svåra att överblicka, men att det skulle bli en dominoeffekt är väl ändå klart. Det var under alla omständigheter rätt att förstatliga Carnegie, förutsatt att det är ägarna som får stå för fiolerna, vilket man har sagt.
2. Så illa som det har gått sedan Ford tog över och lade beslag på alla företagets vinster tycker jag att Volvo Personvagnar ska förstatligas. Lastvagnar bör ha kapaciteten att reda ut stormen av egen kraft om företaget förmår att tänka långsiktigt och inte bara på det kortsiktiga börsvärdet, som man dessvärre gör nu. Fortsätter det så bör man överväga förstatligande även här. Det borde finnas ett regelsystem för vanvård som innebär att samhället kan ta över ett företag som missköts, ungefär som nu är fallet med många fastighetsbolag. Det är ju faktiskt det som sker nu med Volvo Lastvagnars panikartade avskedanden.
Stefan Fölster, chefsekonom Svensk Näringsliv:
1. Vi såg vad som hände i USA när Lehman Brothers gick i konkurs. Det var ju det som utlöste förtroendekrisen. Därför var det rätt att förstatliga Carnegie, för annars hade det lett till att både banker och företag hade blivit försiktigare, och därmed hade lågkonjunkturen blivit ännu djupare.
I första hand bör man nu försöka hitta nya ägare till banken, annars bör staten fortsätta att driva den. Jag tycker också att det är rätt att aktieägarna i Carnegie förlorar allt när de har misskött sig och tagit så stora risker.
2. I detta läge med kreditåtstramningar anser jag att staten kan gå in med lån till Volvo, däremot inte med direkta subventioner. Bankkriser har stora systemeffekter på ekonomin, men det gäller inte i lika hög grad andra företag. Verksamheten på Volvo kommer att fortsätta, om än kanske i annan form med andra ägare. Att förstatliga vore fel, staten är ingen bra ägare till normala industriföretag. Risken är att dåliga företag hålls under armarna och konkurrensen snedvrids.
Lena Westerlund, enhetschef för ekonomisk politik och arbetstagares rättigheter på LO:
1. Det ser ut som om Carnegie var vår Lehman Brothers och hade man inte gått in och räddat banken hade det lett till ännu större problem i ekonomin. Det skulle absolut inte ha gynnat löntagarna. I vilken form det gjordes tål att diskuteras, men jag har stort förtroende för den nye styrelseordföranden Peter Norman som jag själv var med och rekryterade som chef för 7:e AP-fonden.
2. Jag vill inte som LO-ekonom uttala mig om enskilda företag, till exempel om de ska förstatligas eller inte. Men klart är att fordonsindustrin är mycket viktig för vår export och som välståndsskapare. Det är också så att branschen står inför en strukturomvandling. Det är något som vi i och för sig bejakar, men då behövs en bra offentlig politik som tar hand om effekterna, till exempel genom att erbjuda utbildning och en bra a-kassa. Det är också viktigt att Riksbanken och regeringen i tider av fallande efterfrågan ser till att ge stimulanser till hushållen.