– Nu räcker det inte längre med utspel och protestskrivelser. Det här är en extrem situation och facken måste ta tydlig ställning. Men LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin syns ju knappt och övriga fackledningar gör på sin höjd utspel. Var finns den samlade fackföreningsrörelsen som säger att nu måste vi ta kamp för våra medlemmar mot massarbetslöshet? Det säger Jan-Olov Carlsson, som är vice klubbordförande för IF Metall på Volvo Lastvagnar i Umeå. Han anser att en facklig krisplan borde arbetas fram gemensamt, och har idéer om vad en sådan borde innehålla.
– För att förhindra massarbetslöshet och massuppsägningar ser jag bara en riktigt bra väg: att dela på jobben. Exempelvis skulle man kunna ha en undantagslag som förbjuder företag att säga upp personal under en period av 12 eller 18 månader. Det är inte konstigare än att man stiftar undantagslagar på finansområdet. Företaget skulle kompenseras ekonomiskt genom att staten betalar motsvarande a-kassekostnader för den andel av de anställda som annars skulle ha sagts upp.
Ett krav som har ställts av IF Metall centralt är ett statligt permitteringsstöd som möjliggör för anställda att tillfälligt gå hemma med lön i stället för att sägas upp.
– Staten har ju ändå en kostnad för arbetslösa genom a-kassan. Så varför inte använda pengarna bättre genom att utbilda personalen. Behoven finns alltid. Under högkonjunktur har vi inte tid och under lågkonjunktur har vi inte råd, säger Olle Ludvigsson, klubbordförande för verkstadsklubben på Volvo i Göteborg till Arbetaren.
Jan-Olov Carlsson tycker att permitteringsstöd är en sämre lösning än att dela på jobben.
– Skillnaden är att alla blir kvar i kollektivet i stället för att några går hemma och andra arbetar åtta timmar om dagen. Man delar på jobben, i det här fallet också på ledigheten, man behåller folk i anställning och man behåller köpkraften, säger han.
Statsminister Fredrik Reinfeldt har dock blankt avvisat idén om permitteringsstöd med motiveringen att Volvo AB med sina väldiga vinster – 14, 15 respektive 16 miljarder kronor de senaste åren – själva borde kunna ta ansvar för sina anställda. Efter massiva aktieutdelningar återstår dock ingenting av dessa vinster. Gunnar Ek, bolagsbevakare på Aktiespararna, har räknat ut att Volvo mellan 2003 och 2007 gjorde en totalvinst på 56,8 miljarder, som efter rekordstora aktieutdelningar förvandlades till ett minus på 2,6 miljarder.
Olle Ludvigsson, som är facklig representant i Volvo AB:s styrelse, vill inte gå i god för dessa siffror men håller med om att utdelningen, pådriven av stora aktieägare som ”riskkapitalisten” Christer Gardell, varit alldeles för frikostig.
– Vi reserverade oss i bolagsstyrelsen mot den stora extrautdelningen 2007 och tyckte att mer pengar skulle investeras och sparas. Självklart hade företaget stått starkare i dag om så hade skett, säger han.
Jan-Olov Carlsson tycker att Volvos sätt att förvalta vinsterna gör att fackföreningsrörelsen måste komma med starkare systemkritik.
– Extrautdelningen 2007 var på 21 miljarder – mer än årsvinsten. När nu företaget drabbas av kris och ska sparka flera tusen arbetare säger man att det inte finns pengar för att lindra effekterna. Inga åtgärder, inga avgångsvederlag, inga utbildningsinsatser – det är blankt nej till alla krav. Den kopplingen gör folk här heltokiga! De som får gå nu har ju faktiskt varit med och jobbat ihop de här vinsterna.
För att få igång diskussionen planerar nu IF Metall-klubben på Volvo en tribunal i Umeå till våren, där de som drabbas och riskerar att gå i personlig konkurs kan beskriva sin situation. De ska också bjuda in debattörer som kan beskriva bakgrunden.
– Vi kommer att kräva att den högsta fackliga ledningen och ledarna för den politiska oppositionen deltar. Vi tror att man genom lokala initiativ kan tvinga arbetarrörelsen att ta radikala ställningstaganden som de inte skulle göra utan press underifrån, säger Jan-Olov Carlsson.
Fakta/Volvovarslen
Nedgången i Volvo Lastvagnars orderingång kom plötsligt som ett resultat av finanskrisen. Orderingången för Europa har minskat med 100 procent och hela orderstocken uppgår nu till 115 lastbilar.
Efter rekordvinster de första två kvartalen 2008 sjönk vinsten under det tredje kvartalet till 2,9 miljarder. Siffrorna för fjärde kvartalet presenteras den 6 april, men analytiker förutspår att det blir en rörelseförlust på mellan en halv och två miljarder.Sammantaget gör koncernen då ändå en storvinst även 2008.
Varslen har följt slag i slag. På monteringsfabriken i Tuve med 2100 anställda har 1210 kollektivanställda varslats, det vill säga mer än varannan anställd. På hyttfabriken i Umeå med 2200 anställda har 1190 varslats, också det drygt en halvering av antalet anställda. Även Volvo Powertrain, som framför allt tillverkar dieselmotorer, har varslat nära hälften av de 6100 anställda, flertalet i Köping.