I ”Zenit, ett namn med anor” (se Arbetaren Zenit 1–2/2009) beskriver Josephine Askegård och Rikard Warlenius syndikalismens efterkrigshistoria, men inte som något att vara stolt över. De ignorerar det faktum att syndikalismen inte bara är en fackförening eller en ideologi – utan också en pionjärrörelse som tagit strid i många politiska frågor.
Författarna beskriver 1950-talet som att det stod en konflikt mellan tidigare fokusering på arbetarkamp ocn en nyordning mot sociala och kulturella områden. I själva verket stod nyordnarna på centrala punkter för att snäva in tidigare agenda, genom att till exempel förråda kampen på väsentliga områden som till exempel antimilitarism. Mot sig hade de ungsyndikalister med ett program som i hög grad kan ses som föregångare till våra dagars globala rättviserörelse. Askegård och Warlenius talar sedan om 1960-talet i termer av att syndikalisterna hamnade helt snett i Vietnamfrågan. Detta i kraft av att nyordningen inneburit att man ersatte klasskamp med kamp mot ”statstotalismen” med Sovjetunionen som främsta fiende och USA som försvarare i kampen mot sovjetiskt maktspriding. Men hur kan det då komma sig att den rörelse som försåg FNL-rörelsen med flest militanta och stridsvana gatuaktivister hade syndikalismen att tacka sitt genomslag? När historieskrivningen når 1970-talet blir det än värre. Här framställs vänsterpartiet som det främsta uttrycket för att föra nyvänsterns idéer vidare. En nyvänster där syndikalister hade varit mycket delaktiga genom utgivningen av Zenit och SAC:s generalsekreterare Herbert Anckers kamp för att värna om syndikalismen som del i en bredare radikal rörelse, mot journalistiska nyordnare på Arbetaren.
Enligt FNL-rörelsens egen historieskrivning kom dess mest militanta aktivister från den så kallade Världsmedborgarrörelsen, som i Sverige fick en mer allmänpolitisk inriktning mot global rättvisa än i andra länder då den startade i slutet av 1940-talet. Världsmedborgarrörelsen kunde vid denna tid förlita sig på syndikalister i hela landet som stod för övernattning och praktiskt hjälp åt cyklande agitatorer. I en tid av samförståndsanda och bristande aktivism lyckades denna rörelse år 1949 provocera polisen så pass mycket att tusen Karlskronasoldater hotade storma polishuset för att frita rörelsens aktivister. Militärpolis fick kallas ut för att lugna ner situationen. Det som upprörde soldaterna var att polisen frihetsberövat två aktivister från Världsmedborgarrörelsen som agiterat för vapenvägran och mot världssvälten. Initiativtagare till Världsmedborgarrörelsen var ingen mindre än ungsyndikalisten Inge Oskarsson. Tillsammans med andra lyckades han hålla liv i rörelsen tills ett nytt uppsving kunde börja med en direkt aktion 1957, då en spade överlämnades till slottsvakten för att protestera mot militarismen. Snart blev det aktioner för att smuggla ut franska desertörer från kriget i Algeriet och sittstrejker på gatorna mot värnplikt och kärnvapen. Statens motreaktioner var ofta brutala. Den etablerade fredsrörelsen såg också ned på denna aktivism som en form av publikfrieri, men veteranerna blev sedan föredömen när Vietnamkampen drog igång långt senare.
Det är som att Arbetarens journalister inte är intresserade av syndikalismen som rörelse utan vill vara del av en fin etablerad vänster. Så reduceras 1960-talets syndikalism till en rörelse på villovägar i väster medan den övriga vänstern obegripligt svänger från nyvänsterns idéer till leninism. Denna beskrivning stämmer om man menar att att vänstern består av organisationer som anser att samhällets huvudmotsättning står mellan arbete och kapital. Den stämmer också om man reducerar vänstern till akademiker eller partibyggare.
Men syndikalismens militans som vidarefördes av Världsmedborgarrörelsen försvann inte genom att vänstern över en natt blev kappvändare och bytte ideologi från direktdemokratiska och frihetliga ideal till auktoritär vänster. 1969 bildades Alternativ Stad och året innan UBV–Latinamerikagrupperna som båda var en del av den globala rättviserörelsen. Feminismen fick också ett uppsving utan att hemfalla åt leninism. För egen del minns jag min första direktaktion under 1970-talets kamp mot kärnkraften, då jag stod med en syndikalist vid min sida. Men det räknas kanske inte eftersom antikärnkraftsrörelsen inte var vänster och syndikalismens aktivister tycks vara mindre värda än dess ideologer – till och med i syndikalisternas egen tidning.
Den direktdemokratiska rörelse som föddes ur 1960-talet har inte minst syndikalisterna att tacka för sin militans i en mängd politiska frågor. Det är tragiskt om syndikalistiska organisationer nu hellre vill beskriva sin historia som en polarisering mellan rättrådig arbetarklasskamp och urvattnad allmänpolitik. Man kan här tillägga att Världsmedborgarrörelsens grundare Inge Oskarssons 80-årsdag firades på Miljömagasinets redaktion på Södermalm, långt från de anständiga vänsterhögborgarna på Sveavägen. Kanske är det symptomatiskt för en syndikalism som uppfattar sig som en töntig sidofigur inom vänstern att förneka sin historia.
Tord Björk är aktivist och författare.
REPLIK:
Syndikalismen överlevde – tack för påminnelsen
Att vår artikel ”Zenit, ett namn med anor” (se Arbetaren Zenit 1–2/2009) betonade ideologiska aspekter beror inte på ointresse för syndikalismen som rörelse, vilket Tord Björk antyder. Det beror på att studieföremålet, Zenit, främst var en teoretisk tidskrift som agerade på en ideologisk nivå. För att begripliggöra SAC:s reaktioner på Zenit och ”den nya vänstern” behövde vi även belysa SAC:s ”nyorientering”.
Samtidigt är det väl känt att nyorienteringen inte tilltalade alla SAC-medlemmar. Inte heller kan SAC ensamt sägas representera den svenska frihetliga socialismens yviga historia. Särskilt som traditionen inte enbart – eller kanske ens främst – har bevarats genom organisationer utan som en slags rörelsepraktik som inkluderar basorganisering, utomparlamentariska mobiliseringar, direkt aktion. Denna praktik inspirerade uppenbarligen den tidiga Vietnamrörelsen. Tord Björk visar i sitt inlägg att syndikalismens särdrag inte bara överlevde utan direkt inspirerade 1960-talets nya sociala rörelser – men detta trots, snarare än tack vare, SAC:s attityd.
Vi skulle dock inte uttrycka oss så förklenande om förnyarna som Björk gör. Exempelvis måste Rüdigers och Uisks antikommunism ses i ljuset av att de själva fick ducka för kommunisters kulor. SAC:s nyorientering var begriplig men blev delvis obsolet under 1960-talets radikalisering. Trots detta överlevde syndikalismen – vi tackar Tord för den påminnelsen.
Rikard Warlenius
Josephine Askegård