Bussförarna i Söderhamn kommer från och med den 14 juni att ha en ny arbetsgivare. De som passerat KR-trafiks hårda granskning erbjuds nu sex månaders provanställning och flera tidigare heltidsanställda har endast fått deltid eller timanställning. Flera bussförare, som varit fast anställda hos den tidigare entreprenören Veolia, har inte erbjudits någon anställning hos KR-trafik. Varför vet de inte, och KR-trafik säger sig inte ha någon plikt att motivera sitt beslut. I stället har företaget nyanställt andra förare.
X-Trafik som är beställare av tjänsten ägs till hälften av länets tio kommuner och till hälften av Landstinget Gävleborg. Där lastar man över ansvaret på den nya operatören.
– Det är deras ansvar att rekrytera lämpliga förare. Som beställare av tjänsten har vi på X-trafik inte förordat ett övertagande av personal. Det handlar om vilket förtroende den nya entreprenören har för de som söker tjänsterna, säger X-trafiks marknadschef Lars Björling till Arbetaren.
Han menar att X-trafik följer övertagandet noggrant och går in och säger till om information eller annat är bristfälligt. Men rekryteringen av förarna lägger de sig inte i.
– Vi har fått försäkringar om att det i alla fall inte handlar om deras hårfärg eller utseende utan om deras duglighet i jobbet, säger Lars Björling.
En av de busschaufförer Arbetaren talat med vittnar om en mycket spänd stämning, både hos de förare som fått anställning på KR-trafik och de som sållats bort utan motivering.
– Speciellt de äldre förarna har känt en enorm press, många har aldrig arbetat som något annat än bussförare, berättar han.
Han, vi kan kalla honom Carl, vill vara anonym på grund av rädsla för att bli uthängd och riskera sin provanställning hos den nya entreprenören.
– Det värsta är att KR-trafiks grundare och förra vd Gunnar Sahlén alltid varit så öppet kritisk till allt som har med fackligt arbete att göra.
Arbetaren har sökt några av de uppsagda förarna som låtit meddela att de inte vill uttala sig över huvudtaget. De hoppas att KR-trafik ska var mer välvilligt inställda till att anställa dem i framtiden om de ligger lågt i både kontakter med media och med fackligt engagemang. Carl bekräftar att väldigt många av förarna är livrädda för att stöta sig med KR-trafik.
– Jag är rent ut sagt förbannad, vi är några stycken som försökt gå samman och stå upp för vår sak men folk backar ur, de är rädda för att KR ska få reda på vilka de är. Det är inte första gången KR-trafik agerar på det här sättet efter att ha vunnit en upphandling.
År 2005, efter att företaget vunnit en upphandling av linjetrafiken i Uppsala och Enköping uttalade sig Gunnar Sahlén, dåvarande vd för KR-trafik, i Transportarbetaren. På frågan om registerutdrag från Försäkringskassan verkligen var nödvändigt svarade han:
– Vi är ingen socialinrättning, rörelsen måste gå runt.
Vidare beklagade Gunnar Sahlén sig över att fackförbundet Kommunal tvingat honom att gå med i arbetsgivarorganisationen Bua. Han betonade att han var emot ”all överhet” som han ansåg att facklig verksamhet representerade. Han föredrog att sköta saker själv.
– Vi lever i ett fritt land så varken facket eller arbetsgivarorganisationer kan göra så mycket åt Gunnar Sahlén, möjligen skjuta mig, fortsatte han.
Från 14 juni blir KR-trafik nu ensam bussentreprenör i Hälsingland. Detta sedan man vunnit upphandlingen om linjetrafik i Nordanstig, Hudiksvall och Söderhamns kommuner. Företaget startades 1991 i Jämtland av Gunnar Sahlén, men drivs nu av hans dotter, Linda Sahlén. Hon vill inte ge några kommentarer till Arbetaren.
I stället mejlar personalchefen Jenny Edström ett uttalande. I det står att läsa: ”Anställningstid i andra företag har inte varit något kriterium som vi gått efter, eftersom det inte finns någon regel eller lag som säger att man ska göra så. Vi har anställt de personer vi tror är de bästa förarna och de som har bäst förutsättningar att passa in och trivas i KR-trafik.”
Det finns dock inget som hindrar att kommunen skriver in ett övertagande av befintlig personal i upphandlingsspecifikationerna. Arbetaren har utan resultat sökt Kommunals ombudsman för att få en kommentar till varför man inte förhandlade in en återanställningsgaranti i det här fallet. I Gävle kommun ska en upphandling av Stadsbussarna Gävle stad, också ägt av X-trafik, äga rum under 2010. Ansökningar ska vara X-trafik tillhanda i juni.
– Jag vet att Kommunal har framställt ett önskemål om återanställningsgaranti till Gävle kommun, men kommunen har inte tagit ställning till det ännu, säger Lars Björling.
Fakta / Lag gäller vid upphandling
Lag om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster är en lag som reglerar köp som görs av myndigheter och vissa andra organisationer som är finansierade med allmänna medel. Lagen trädde i kraft 1 januari 2008. Det finns inget i lagen som tvingar en vinnare av en upphandling att behålla den tidigare entreprenörens personal. Det är en förhandlingsfråga. När MTR nyligen vann upphandlingen om driften av Stockholms tunnelbana erbjöds all personal som tidigare arbetat för Veolia att följa med över till MTR. Även underentreprenörer och anställda i underhållsbolaget Tågia erbjöds anställning av den nya entreprenören.