Skolorna har nyligen slagit upp portarna efter sommarlovet. Många barn går sina första skoldagar i en skola som står inför stora förändringar. De allra flesta barn längtar efter att få börja skolan, men friskolornas vinstjakt gör att vissa inte är välkomna. Alla barn har drömmar om vad de ska bli när de blir stora, men Jan Björklunds skolpolitik gör att en del aldrig kommer att kunna förverkliga dessa drömmar. Den grundläggande tanken om en likvärdig skola för alla är som bortblåst och i stället driver högeralliansen en elitistisk och trångsynt politik, som innebär ökad sortering och utslagning. Inför valet 2006 var det mycket prat om kunskap från Björklunds sida, men nu när han sitter på skolministerposten så levererar han intet. Åtminstone ingenting som leder till ökade kunskaper.
Hans politik går snarare i magister Caligulas led – det handlar om drill och disciplin, prov och betyg. Inget av detta har betydelse för att öka kunskaperna utan verkar enbart sorterande. Vi ser en skola med fler elever, färre lärare, större klasser. En skola utan bibliotek, med sämre elevvård, utan specialpedagoger och utan material. En skola där man sparar in på undervisning och tvingar barnen till överbelamrade fritids. Björklund är naken. Snacket om vikten av kunskap och att lära sig läsa är inte trovärdigt någonstans. Ministern skapar en skola där bara den starke överlever. En skola för eliten.
Jan Björklund säger sig vilja uppvärdera yrkesutbildningarna, men i själva verket visar han stort förakt mot de elever som väljer ett yrkesinriktat program. Dessa är enligt Björklund skoltrötta, de vet inte vad de vill och ska därför de inte ”behöva” bry sina hjärnor med samhällskunskap eller litteratur. Ofta hänvisar han till fordonselever.
Han vill dock inte prata om de elever som går program med inriktning på omvårdnad, hotell och restaurang, naturbruk, barn och fritid eller liknande. Det handlar om elever som har valt program med ambitionen att gå vidare för att bli sjuksköterskor, poliser, fritidspedagoger, veterinärer, lantmätare, förskollärare, tekniker och så vidare. Detta är yrken som alla kräver högskoleutbildning.
Men det är inte bara därför alla utbildningar måste ge högskolebehörighet utan kanske främst för att det handlar om en lägsta kunskapsnivå som krävs både i arbets- och samhällslivet. Jan Björklund försvarar sig med att han tänker skriva in rätten för dessa elever till Komvux, men varför ska de behöva gå en omväg och läsa mer? Varför inte ge alla rätten till en fullvärdig gymnasieutbildning?
Den förstärkning av yrkesutbildningarna, som Björklund påstår att han gör, innebär en extra halvtimme i veckan (!) i karaktärsämnena. Detta till priset av man tar bort hälften av svenska och samhällskunskap samt helt tar bort estetisk verksamhet och därmed försvårar för att göra andra val livet. Eleverna låses fast i val de gör när de är 15–16 år. Som pricken över i tar regeringen nu bort möjligheten att läsa upp sina betyg på Komvux.
Ett hot mot en likvärdig skola är privatiseringarna. Det råder en ohämmad etablering av fristående skolor. Samtidigt som nedläggningarna av kommunala skolor har ökat dramatiskt, 120 skolor under åren 2007–2009, har Skolinspektionen gett tillstånd för 214 nya fristående skolor. Från högerns sida förklarar man nedläggningarna med minskade årskullar, men kullar har gått upp och ner i alla tider, skillnaden i dag är att en överetablering av fristående skolor tvingar kommunerna till sådana här drastiska åtgärder. De som betalar priset är eleverna.
Tanken om att fristående skolor skulle skapa en pedagogisk mångfald har sedan länge motbevisats. I stället har det skapats en marknad där kunskap är en handelsvara och rätten till vinst går före rätten till kunskap. Kunskapsskolan AB, Academedia AB, John Bauer AB och Pysslingen AB gjorde 2008 en sammanlagd vinst på över en miljard kronor. Det är osmakligt hur våra skattepengar, som är ämnade för skolan och eleverna, tillåts hamna i familjen Wallenbergs fickor eller investeras utomlands.
Lika motbjudande är sättet de maximerar sina vinster på. Barn med funktionshinder eller behov av särskilt stöd nekas i många fall plats på fristående skolor på grund av att de är ”kostsamma”. Fristående skolor anställer också i högre utsträckning obehöriga lärare än kommunala och samtidigt är betygen högre på de fristående skolorna.
Till skillnad från Björklund och regeringen anser Vänsterpartiet att kunskap är en demokratisk rättighet som är till för alla. Vi vill därför ha en gemensamt finansierad och demokratiskt styrd skola där det är behoven som styr resurstilldelningen. Allas rätt till kunskap är det viktigaste målet med utbildningspolitiken. Kunskap ger makt och en bra skola är därför ett led i strävan mot ökad jämlikhet och minskade sociala klyftor. Alla ska ha samma möjligheter att skaffa sig kunskap och utvecklas efter sina egna förutsättningar och oavsett bakgrund. Skolan spelar en betydande roll för att ge alla en grund att stå på och för att ge eleverna de redskap som behövs för att utvecklas. Inte bara i skolan, utan resten av livet.
Rossana Dinamarca är riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet