Den 17 mars körde en karavan med 300 taxibilar i snigelfart från Stockholm till Arlanda. Aktionen var en protest mot att Luftfartsverket återigen valt att gynna de stora taxi-bolagen.
Karavanen var anordnad av Storstockholms Syndikalistiska Taxisektion, SSTS. Målet var Luftfartsverkets huvudkontor vid Arlanda. Där överlämnades ett protestbrev till ledningen som beskrev vilka ödesdigra konsekvenser Arlandas nya filsystem kan få för de små taxibolagen.
– Det här är en fråga om överlevnad. Filsystemet gör att många av oss kommer att konkurreras ut, säger taxiföraren Arman Zarezadeh.
Arman Zarezadeh följer taxi-bilen framför med blicken. Han är noggrann med att protestkaravanen håller en rak linje så att de inte hindrar den förbipasserande tra-fiken. Medan han kör berättar han hur upprörd han är och att han inte förstår varför ett statligt bolag vill ha bort de små bolagen.
– Vi har samma fasta priser som Taxi Stockholm. Några av oss har till och med mycket lägre priser. Om det är höga priser de är rädda för så är vi positiva till att man
sätter ett tak på för hur mycket en taxiresa får kosta. Då skulle storbolagens imperium rasa, säger Arman Zarezadeh.
På Luftfartsverkets nya karta över taxibilarnas filsystem utanför hangar fem på Arlanda finns sju filer. Två av de fyra mittersta filerna, rakt framför den nya entrén, är vigda åt Taxi Stockholm. De andra två är avsatta åt storbolag som Taxi 020 och Taxi kurir. I filerna bredvid de största bolagen står Norrbilar och Stockholm Transfer Taxi och Airport Cab. Allra längst från entrén finns taxifil nummer sju. Där ska fri-åkare och de mindre bolagen som ABC-taxi, Solna taxi och Taxi Stockholm City samsas.
– Vi har delat upp det så att de filer som ligger närmast entrén går till de taxibolag som har procent-uellt flest körningar, säger Luftfartsverkets presskontakt Anders Bredfell.
Han förklarar att fildelningen är till för kundens bästa, så att de lätt ska kunna hitta det taxibolag som de vill åka med. Man har räknat ut en rangordning där närheten till entrén beror på bolagets populär-itet. Luftfartsverket har även planerat att bygga ett räcke framför utgången som kommer att leda flygresenärerna direkt mot de mittersta taxifilerna där storbolagen har sina bilar.
För tio år sedan förbjöd Marknadsdomstolen ett förslag på ett liknande kösystem, eftersom de större bolagens bilar skulle synas mer och därför gynnas konkurrensmässigt. I höstas tog Luftfartsverket upp förslaget på nytt. Detta ledde till stora protester som bland annat innefattade att ett hundratal taxichaufförer demonstrerade genom att sakta köra omkring på Arlanda och tuta.
Slutligen anmälde de små taxibolagen återigen Luftfartsverkets planer till Konkurrensverket. Konkurrensverket, och senare även Marknadsdomstolen, stödde de små taxibolagens tolkning och menade att Luftfartsverket gynnat de stora taxibolagen.
I början av februari 2010 kom den nya nästintill identiska planskissen över filsystemet ut. Efter att ha sett det sjufiliga systemet beslut-ade sig det lilla taxibolaget Transfer Taxi att anmäla filsystemet ännu en gång. Transfer Taxi tyckte att kösystemet bara marginellt skiljde sig från det kösystem som förbjudits av Marknadsdomstolen. Men förra veckan beslutade konkurrensverket att lägga ner ärendet. Myndigheten anser att de ändringar som Luftfartsverket gjort räcker.
– Men vi tänker inte ge upp, Luftfartsverket kan vänta sig fler protester, säger Amir Abbassi,
taxiförare och medlem i Storstockholms Syndikalistiska Taxisektion, SSTS.