Den 11 mars upprättades sajten sverigedemokraterna.de, en hemsida som kritiskt granskar Sverigedemokraterna. Nu toppar sidan sökmotorn Googles lista över antal träffar för den som söker information om Sverigedemokraterna.
Skälet till det är att sajten har en snarlik adress som partiet, och i samband med ett serverbyte vid lanseringen av en ny hemsida saboterade Sverigedemokraterna för sig själva. Det sedan de misslyckades med sökmotoroptimeringen, vilket är ett sätt att få en hemsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar på internet.
Nu har hot om att dra den kritiskt granskande sidan inför rätta för varumärkesintrång riktats mot personen som ligger bakom den kritiska sajten.
– De har sagt att de är varumärkessnyltning, men hittills har ingen officiell kontakt tagits med oss, säger Svante Brunnberg, juridiskt ombud för sverigedemokraterna.de.
Han menar att det inte rör sig om något varumärkesintrång då sidan inte är kommersiell.
– Man tycker ju att de borde ha hört av sig till oss med en anmälan om de menar allvar, men jag tror att de är rädda för dålig publicitet, säger han.
Sidan har på bara två månader fått ungefär 1 000 unika besökare om dagen.
Personen bakom hemsidan, som vill vara anonym för att undvika hot, säger till Zenit att han är nöjd med resultatet och den uppmärksamhet sajten har fått.
– Jag har inte jobbat politiskt tidigare men kände att jag ville bidra till samhällsdebatten. Eftersom Sverigedemokraterna ofta syns på internet, där de sprider propaganda och fördomar, så ville jag fungera som en motvikt.
Det mesta av det material som publiceras på sidan skriver han själv, men han välkomnar även andra att skriva.
– Det går ju en brun våg över Europa med mycket hets mot bland annat muslimer, så jag bestämde mig för att använda SD:s egna metoder och börja skriva om partiet på nätet.
Hittills har han inte fått några hot direkt riktade mot sig, men däremot har flera Sverigedemokrater varit inne på sidan och kommenterat inläggen. SD:s pressekreterare Sven- Olof Sällström säger att det inte är sidans innehåll partiet reagerar på, utan att de valt namnet sverigedemokraterna.de, vilket de anser är ett varumärkesintrång.
Partiet har kontakt med jurister som ser över fallet och överväger alltså en anmälan. I samband med att SD:s nya hemsida lanserades försvann viktiga delar som gjorde att de tidigare toppade Googles sökstatistik.
– Jag tror ändå inte det är någon fara inför valet. Det kommer att ta lite tid men innan valet ska vi nog toppa söklistorna igen, säger Sven- Olof Sällström.
SD är kritiska till de medier som skrivit om den uppmärksammade hemsidan och därigenom fått nyfikna läsare att surfa in och ytterligare bättra på besökstatistiken.