Nätverket planka.nu, som Anna Nygård och Alexander Berthelsen företräder, är en provokation mot alla som betalar och gör rätt för sig i kollektivtrafiken. Vi socialdemokrater tycker inte att det är okej att fuska och utnyttja kollektivtrafiken på bekostnad av andra resenärer och offentliga resurser.
Att använda bussar, spårväg och tunnelbana utan att själv bidra är att motarbeta den miljövänliga och effektiva kraft en väl fungerande kollektivtrafik är. Om vi vinner valet tänker vi däremot genomföra en historisk utbyggnad av järnväg och kollektivtrafik mot att nå vårt mål att fördubbla kollektivtrafikandelen.
Vi anser att det behövs kraftigt ökade satsningar på järnväg och kollektivtrafik, av både klimat- och jobbskäl. Sverige måste byggas om och byggas ihop för att klara framtidens utmaningar.
Vi vill investera i en bättre kollektivtrafik. Att resa kollektivt är att resa hållbart. Behoven av snabba, klimatmässigt hållbara och säkra transporter i hela landet fortsätter att öka. Det illustreras av att efterfrågan på resor med lokal- och regionaltåg har ökat dramatiskt de senaste åren. I flera regioner har pendlingen ökat så mycket att man slagit i kapacitetstaket.
Kollektivtrafiken bidrar på många olika sätt till att skapa välfärd och samhällsnytta. Många människor har kollektivtrafiken som enda resealternativ eller är helt eller delvis beroende av kollektivtrafiken för sina längre förflyttningar. Möjligheterna att snabbt kunna ta sig till och från sitt arbete, eller hämta barnen på skola och förskola, är en fråga om livskvalitet för många. Inte minst i våra växande städer behövs mer kollektivtrafik för att minska utsläpp och trängsel.
I dag har vi en subventionerad och relativt låg avgift på att resa kollektivt. Detta är ett val vi har gjort för att underlätta och göra det attraktivt att resa miljövänligt. Men vi kan inte ta bort avgiften helt. Om alla skulle strunta i att betala sin biljett skulle vi inte ha råd att underhålla och bygga ut kollektivtrafiken. Att inte göra rätt för sig är därför djupt osolidariskt mot såväl andra kollektivtrafikanter som mot andra delar av den gemensamma sektorn och de som är beroende av skola, sjukvård och omsorg.
I det rödgröna samarbetet är målet att fördubbla andelen resande med kollektivtrafik, en central del av transportpolitiken. Åtgärder för att nå dit är prioriterade. För att bidra till målet om ett fördubblat resande med kollektivtrafik till 2020 anslår vi 9 miljarder kronor till en urban kollektivtrafik- och cykelsatsning.
Genom statlig delfinansiering av kollektivtrafik och cykelåtgärder i våra städer skapar vi möjligheter till smidiga och klimatsmarta transporter på lokal och regional nivå. Det kan till exempel gälla stöd till spårvägar, så kallad Bus Rapid Transit, trådbussar eller försök med billigare kollektivtrafik. Syftet är att skapa ett sammanhållet system av järnväg och kollektivtrafik som gör skillnad i vardagen. Därutöver görs en särskild insats i Stockholm för att stärka kapaciteten i kollektivtrafiken och underlätta för cyklister i närtid.
Den särskilda Stockholmssatsningen bygger på att genomföra ett antal särskilt angelägna kollektivtrafikobjekt. Projekt som föreslagits i länsplanen eller Stockholmsöverenskommelsen, men som idag saknar finansiering. Det är en blandning av objekt som kan börja byggas i närtid och som ger ökad kapacitet i såväl ytterstaden som innerstaden. Satsningen omfattar såväl utbyggnad av järnvägsnätet som helt nya satsningar på tvärförbindelser och spårvägar. Det handlar till exempel om direktbussar och cykelsatsningar. Stockholmssatsningen omfattar, inklusive den regionala finansieringen, över 17 miljarder kronor varav staten bidrar med 10 miljarder kronor.
Den ökade satsningen på järnväg och kollektivtrafik innebär ingen minskning av den ram för väginvesteringar som regeringen föreslagit. Vi inser att bilen, under överskådlig tid kommer att vara en förutsättning för att människors vardag ska gå ihop, inte minst i kombination med andra transportslag. Detta gäller särskilt i mer glest befolkade delar av landet. Det är tydligen inte en insikt som delas av artikelförfattarna Anna Nygård och Alexander Berthelsen.
Men vi kan säkert vara överens om en sak. Det är att den moderatledda regeringen har misslyckats med den ekonomiska politiken. Bokslutet efter Fredrik Reinfeldts regeringsinnehav är dystert. Sverige har den högsta arbetslösheten sedan 90-talskrisen. 100000 jobb har gått förlorade. Kvaliteten i välfärden sjunker. Orättvisorna ökar.
Vi har en politik som moderniserar och klimatanpassar det svenska transportsystemet. Med siktet långt fram i tiden ser vi att ett sammanhållet transportsystem växer fram där kollektivtrafik och cykel är en självklarhet i svenska städer. Mycket går att genomföra snabbt, till exempel investeringar i busstrafik, spårvagnar och cykelbanor. Vi har den politiska viljan och förmågan att genomföra förändring i människors vardag. Den möjligheten kommer vi att ta om vi får den.
Tidigare inlägg i debatten:
Anna Nygård och Alexander
Berthelsen nr 20/2010