Ett av de fack som fördömer Israels attack på den humanitära konvojen Ship to Gaza är Hamnarbetarförbundet. I mitten av juni kommer förbundet att gå ut i blockad mot fartyg och gods till och från Israel.
Förbundet vill att de som är ansvariga ställs inför rätta och att blockaden av Gaza hävs.
– Det här är en manifestation och en markerig från vår sida, säger förbundets ordförande Björn A. Borg till Arbetaren.
Blockaden är i nuläget tidsbestämd till tio kalenderdagar, från tisdagen den 15 juni till torsdagen den 24 juni, men förbundsordföranden säger att perioden kan utökas beroende på hur konflikten utvecklas. Under blockaden kommer hamnarbetarna att vägra att lossa och stuva gods som härstammar från eller ska till Israel.
– Om vi blir tvungna att lossa lasten kommer vi att ställa den på kajen och inte forsla den vidare, säger Björn A. Borg.
Han säger att det svåra med blockaden kommer att bli att identifiera produkternas ursprung.
– Det kommer ju knappast att komma fartyg som flaggar israeliskt efter det här, det vore ju bara dumt av dem att skylta med det när de vet att vi inte kommer att ta emot dem. Vi har några veckors detektivarbete framför oss, säger han.
I Göteborg arbetar en av Hamnarbetarnas förtroendevalda medlemmar, Erik Helgeson. Precis som sin förbundsordförande funderar han över hur de ska göra blockaden så effektiv som möjligt.
– Det är ett helvete att hitta godsets ursprung. Allt kommer i containers och är ompackat fyrtio gånger. Om det kommer israeliskt vin så är det ju lätt att spåra men många varor är omöjliga att hitta ursprung på, säger han.
Avdelningen i Göteborg har varit engagerad i Gazakonflikten under en längre tid och flera av medlemmarna deltog i demonstrationerna mot att Israel attackerade Gaza för ett år sedan.
– Jag tycker hela konflikten är så in i helvete sjuk. Hela nyhetsvärderingen präglas av en rasistisk logik. Det är så uppenbart att en muslim eller arab behandlas som mindre trovärdig av västerländska journalister. Det verkar vara själva grundproblemet. Det är en utbredd rasism som är förutsättningen för att Israel kan fortsätta agera som de gör, säger Erik Helgeson.
Chefer och rederier har ännu inte reagerat på Hamnarbetarnas varsel om blockad. Erik Helgeson tror att tystnaden beror på att de ser blockaden som ganska ofarlig, eftersom även de är medvetna om hur svårt det är att identifiera varornas ursprung.
– Och vad skulle de säga, att det är dåligt för omsättningen? säger han syrligt.
I Östra Svealand har avdelning 9 i GS, facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, reagerat på attacken genom att utmana resten av fackföreningsrörelsen att skänka pengar till Ship to Gaza. I ett pressmeddelande avdelningen frågar retoriskt: ”Vi skänker
20 000 kronor till Ship to Gaza. Hur mycket skänker ni?”
Avdelningen anser att en internationell utredning om händelsen måste genomföras och att de ansvariga bakom dödsskjutningarna måste ställas inför rätta . Den anser också att Israel omedelbart ska följa FN:s rekommendationer och bryta blockaden av Gaza.
– Vi har varit engagerade i frågan i flera år och arbetat aktivt för att häva blockaden genom olika projekt. Ship to Gaza öppnar en lite glugg opinionsmässigt och då vill vi passa på att bidra till att sätta ett ännu kraftigare politiskt tryck på Israel, säger Seppo Sinimaa, ordförande för avdelning 9.
Fackförbundet för Service och kommunikation, Seko, och Seko Sjöfolk gick under förra veckan ut och fördömde den israeliska attacken mot Ship to Gaza. Seko sjöfolk anser att Israel placerat sig i samma liga som piraterna utanför Somalias kust.
– Israels angrepp är på internationellt vatten, det spelar tydligen ingen roll för dem att det bryter mot internationella lagar. De utvidgar helt godtryckligt sina territorier, det är ett angrepp som strider mot både folkrätt och internationell sjörätt, säger Lennart Johnsson Informationsansvarig Seko Sjöfolk.
– Det är ett otroligt allvarligt brott, helt obegripligt egentligen, tillägger han.
Lennart Johnsson har svårt att förstå varför världssamfundet inte tar ännu kraftigare avstånd från Israel.
– Det tragiska är ju att Israel redan har ignorerat mängder med resolutioner och fördömanden i årtionden.
SEKO sjöfolk har gott sällskap av Internationella transportfederationen, ITF. ITF representerar 8 miljoner sjömän världen över och har riktat hård kritik mot Israels agerande. Federationen kräver att Israels blockad av Gaza upphör, och att det internationella samfundet stödjer en politisk lösning så att en palestinsk stat kan delta i den internationella handeln på samma villkor som andra länder.
Lennart Johnsson på SEKO sjöfolk håller med och säger att ett upphävande av blockaden självklart är fackförbundets främsta önskan.
– Man fattar ju inte hur Israel tänker, de har i princip ett fängelse för 1,5 miljoner människor, säger han.
FAKTA Ship to Gaza
• Tidigt på morgonen den 31 mars bordade israelisk militär fartyget Mavi Marmara som ingick i den humanitära konvojen Ship to Gaza.
• Nio fredsaktivister miste livet under angreppet, och långt fler skadades. En obduktionsrapport har visat att de döda, samtliga turkiska medborgare, sköts på nära håll och med sammanlagt 30 skott.
• FN:s säkerhetsråd har krävt en snabb och oberoende utredning av händelserna på Mavi Marmara. Israel har hittills avvisat kraven.
• På lördagen bordade israelisk militär även Rachel Corrie, ett irländskt fartyg som satte kurs mot Gaza efter förra veckans tillslag.
FAKTA Fackliga protester
• LO:s styrelse anser att Israels aktion på internationellt vatten helt står i strid med folkrätten och att attacken präglades av övervåld som inte kan ursäktas.
• Byggnads kräver att Israels blockad av Gaza hävs och att Sveriges regering verkar för att EU fryser handelsavtalet med Israel. Som en solidaritetshandling skänker fackförbundet 50 000 kr till Ship to Gaza.
• Det globala facket, IFS, tar starkt avstånd från attacken och kräver en öppen och oberoende utredning. IFS kräver också att blockaden av Gaza ska hävas.
• Europafacket ställer sig bakom kravet på en oberoende utredning och på att blockaden ska hävas.