Transportföretaget Veolia, med huvudkontor i Frankrike, är sedan länge engagerat i ett spårvägs-bygge i Jerusalem.
Ett projekt som internationellt mött motstånd sedan kritiker menar att bygget är illegalt då det förbinder israeliska bosättningar på ockuperad mark med de västra delarna av staden.
Den 23 augusti gick företaget ut med en platsannons där de söker arbetare till projektet.
Kraven som ställs på de sökande inbegriper språkkunskaper i hebreiska och engelska samt fullgjord israelisk värnplikt. Det är krav som i praktiken diskriminerar arabisktalande palestinier.
Det hävdar biståndsorganisationen Diakonia som slagit larm om Veolias förfarande.
– Platsannonsen signalerar att araber inte ska göra sig besvär. Det är flera saker som är problematiska, dels att bara kräva språkkunskaper i hebreiska och engelska i en tvåspråkig stad. Men det riktigt diskriminerande är att man ställer krav på att de arbetssökande ska ha gjort israelisk värnplikt, säger Joakim Wohlfeil, talesperson för Diakonia.
Det är olagligt att diskriminera arbetssökande för att de inte har fullgjort israelisk militärtjänstgöring, men Joakim Wohlfeil menar att många arbetsköpare struntar i den lagen och kommer undan med det.
– Palestinska israeler gör sällan värnplikt av mycket förståeliga skäl. Dessutom sträcker sig den här järnvägen in i östra Jerusalem på ockuperad mark. Så palestinier i Jerusalem vars mark man tagit är alltså även formellt utestängda från att söka detta jobb.
Nyligen har även Veolias operatör CityPass väckt starka känslor sedan de publicerat en opinionsundersökning om huruvida israeler känner sig besvärade över att behöva resa tillsammans med araber.
CityPass har även deklarerat att de kan tänka sig att göra särskilda avdelningar i transportmedlen för män respektive kvinnor för att tillmötesgå ultraortodoxa judar.
Diakonia finner Veolias agerande mycket upprörande.
– Veolia har erkänt vid flera tillfällen att det här projektet är problematiskt ur juridisk synvinkel, och att de då i gengäld vill medverka till att förhindra diskriminering och bidra till en god ”code of conduct”.
– De har också sagt att de kommer att dra sig ur projektet om det kommer ett domstolsbeslut på att det är olagligt, eller om de får kännedom om diskriminering inom projektet. Nu står de själva för diskrimineringen, säger Joakim Wohlfeil, som menar att svenska Veolia borde trycka på sitt kontor centralt i frågan.
På Veolia i Sverige vill man emellertid inte uttala sig i frågan.
– Just om det här har vi ingen uppfattning. Vi känner inte till fallet. Det vore fel av mig att ut-tala mig, säger Veolias informationschef Anne Kuylenstierna.
Däremot menar hon att franska Veolia nu håller på att undersöka det inträffade.
– Robin Young på Veolia i Frankrike är den som ska uttala sig, men han håller på att sätta sig in i fallet och granska annonsen och undersökningen. Men det är ju så att alla företag under Veolia är autonoma och fungerar snarast som bemanningsföretag, det är bara namnet som är lika. De där nere bestämmer själva vad de vill göra, säger Anne Kuylenstierna.