– Vi tycker att det är nog nu. I
slutänden kommer trafiken och resenärerna att bli lidande, säger Jens Bessing från syndikalistiska Driftsektionen Stockholms Tunnelbana och Spårvägar, DSTS.
Det är nu snart ett år sedan MTR tog över driften av Stockholms tunnelbana. Det har varit ett år av dramatiska förändringar och om-struktureringar.
Enligt Seko och DSTS, de största facken bland förare och spärrpersonal, har MTR drivit verksamheten i tunnelbanan med en ständig underbemanning. Nu slår facken larm om att resenärers och anställdas säkerhet ligger i farozonen.
Det är inte mer än fem år sedan en tunnelbanevagn började brinna i Rinkeby och tolv människor fick föras till sjukhus med rökskador. Statens haverikommission riktade då skarp kritik mot att trafikledningen på blåa linjen skötts av en enda person.
För att inte situationen skulle upprepas skrevs en speciell klausul in i SL:s entrepenadsavtal när MTR tog över. Nu skulle de tre trafikledningscentraler bemannas av minst två personer vardera.
Men enligt uppgifter från Sekos klubb 119 har underbemanningen fortsatt. Under 16 av dygnets timmar övervakas blåa linjen endast av en person.
MTR har också tre så kallade tidsberedskapsbilar som inom tio minuter ska kunna vara på plats om det sker en olycka eller ett stopp i trafiken. Av dessa har stundtals bara en varit ute på vägarna.
– MTR:s verksamhet bygger på att folk ställer upp och kommer in och jobbar extra. Det är att ha verksamheten på en mycket skör tråd. Det rör sig om är extrema övertidsuttag, säger Carolin Evander, ordförande i Seko sektion 122.
Underbemanningen i trafikkontrollen är bara toppen på ett isberg. Personalbristen finns över hela tunnelbanan, menar facken. Jens Bessing, som kör tåg på gröna linjen, säger att det handlar om en personalpolitik som bygger på att såväl förare som administratörer och spärrpersonal förväntas kunna jobba övertid varje dag.
– Det finns ju egentligen bara ett sätt för dem att tjäna pengar och det är att snåla in på antalet anställda och öka tiden som vi är där.
Han säger att det inte är ovanligt att turerna planeras så att förarna måste jobba mer än fem timmar i sträck utan rast, något som strider mot kollektivavtalets bestämmelser. Inte alla förare vågar säga ifrån när de förväntas arbeta närmare sex timmar utan matrast, men det gjorde Jens Bessing.
– Jag sade till dem att det strider mot kollektivavtalet och efter mycket om och men blev jag till slut avlöst. Då blev jag uppkallad till en chef som berättade att kollektivavtalet inte gäller och att jag skulle få löneavdrag för att jag arbetsvägrat.
Arbetskamraterna på spärrsidan har berättat att de inte hinner gå på toaletten under arbetsdagen. Enligt riktlinjer från MTR ska personalen ringa till en expedition och be om avlösning, men denna kommer inte alltid. De som gått ändå har blivit uppringda av cheferna.
Själv har Jens Bessing märkt underbemanningen tydligast genom att ett ökat antal avlösningar misslyckats på grund av att ingen annan förare dyker upp. I stället har han fått köra till slutstationen och tillbaka igen.
– Förr fanns det reserver, men inte nu. Det är många förare som bara åker vidare och vidare. Personalen blir utsliten och ingen mår bra av att hela tiden jobba över. Det är en inhuman personalpolitik, säger han.
Han får medhåll från Carolin Evander, som säger att hon ”stångat sig blodig” för att få MTR:s ledning att lyssna. För två veckor sedan hävdade trafikdirektören Sören Stark i media att företaget hade ”full bemanning”.
– De ljög och sade att det handlade om sommarsemestrar, medan många här inte fått sina semestrar beviljade. Det är också därför folk blir så förbannade, säger hon.
Enligt Carolin Evander känner fler och fler att det nu får vara nog. Missnöjet har spritt sig bland de anställda, men även kampviljan. Snacket går om att helt enkelt sluta ställa upp för ett företag som ändå inte lyssnar.
Syndikalisterna har gått ut med en uppmaning till sina medlemmar och arbetskamrater att sluta ”gneta”, jobba över på fridagar och lediga timmar.
– Vi kan inte, som syndikalisterna, tillgripa några konfliktåtgärder, tyvärr. Det vi har sagt är att man ska ta det lugnt och inte jobba på sin fritid. Man ska inte springa på ändstationen utan se till att få sina matraster, säger hon.
Däremot har Seko i tunnelbanan kallat till centrala förhandlingar om fem tvister rörande arbetstider, för vilka klubben kräver skadestånd.
På Tunnelbloggen, en blogg där anställda i hela tunnelbanan bidrar med texter, har tonen börjat hårdna. Några skribenter förordar totalt ”gnetstopp”, andra påminner om den vilda strejk som stoppade tunnelbanan 2005, samma år som branden i Rinkeby.
Carolin Evander anser att MTR nu måste börja lyssna på sina anställda. Även om hon inte själv stödjer vilda stridsåtgärder, vill hon ändå varna företaget för den effekt de skulle få på driften.
– Folk känner att måttet är rågat, fler och fler protesterar. Den dagen personalen slutar ställa upp och jobba över kommer tunnelbanan att stanna.
Landstingsägda aktiebolaget SL har huvudansvaret för driften, men vill inte uttala sig om MTR:s personalpolitik. Det är först när trafiken störs som det blir ett problem för SL, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.
– Om personalen är i upprorstillstånd blir konsekvensen att inte MTR kan uppfylla avtalet och det tycker vi naturligtvis inte är bra. Då finns en mängd olika åtgärder som man kan vidta, ekonomiskt vite till exempel, säger han.
Peter Viinapuu, sedan den 20 september vd för MTR i Sverige, tar det hela med ro och hävdar att övertidsuttaget ligger strax under snittet på svensk arbetsmarknad. Det stämmer visserligen att bemanningen varit för låg under sommaren, eftersom SL krävt en tätare trafik än vanligt, men någon extrem underbemanning kan han inte se.
– Jag kan inte svara på hur personalen upplever det för det är deras upplevelse. För min del är det viktigt att se hur det ser ut faktamässigt.
Peter Viinapuu vill inte kommentera personalens krav, men betonar vikten av en öppen dialog med de fackliga representanterna. Han menar att denna dialog nu resulterat i att 19 nya förare ska anställas.
– Det är så jag jobbar och så som jag vill fungera. Enda sättet att lösa det här är att prata med varandra och ha respekt för varandra.
Carolin Evander, som deltagit i Sekos möten med MTR:s ledning tycker att det är bra om företaget ändrat inställning. Hon är dock ännu inte övertygad, och påpekar att MTR:s vd:s siffra för övertidsuttaget är missvisande eftersom den är beräknad på hela personalstyrkan, medan klagomålen om övertidsarbete kommer från förare och spärrvakter.
– De har lovat att de ska se över situationen, men vi tror inte på det förrän vi börjar se resultat. Vi har sagt det här så länge utan att de har lyssnat hittills.