Redan 2006 uppmärksammades den dåliga arbetsmiljön för städarna på Lunds sjukhus. Då var det SVT:s Uppdrag granskning som belyste problemen. Ett exempel var att en toalett på Kvinnoklinikens mödrahälsovård skulle städas på 36 sekunder.
– Ingenting har blivit bättre sedan dess utan bara värre. På en toalett ska man ta en stor spegel, tvätta vasken, torka av och skura toalettstolen, du ska fylla på tvål, sätta i ny handtork och moppa golvet och allt detta ska ske på 36 sekunder, säger en företrädare, som begär att få vara en anonym, för driftsektion USIL av SAC syndikalisterna.
Städaren berättar att de anställda har ont i axlar och ryggar och att den stressiga arbetssituationen gör att de tar med sig problemen hem.
– Tänk dig själv, du har gått till jobbet och gjort ditt bästa men det räcker inte, saker blir halvgjorda. Ingen mår bra av att inte kunna göra sitt jobb bra, det är alldeles för mycket att göra.
De 15 städarna ska strejka tre timmar två gånger i veckan. Exakt när de lägger ner arbetet berättar inte facklubben och inte heller var på sjukhuset arbetet kommer att stå stilla några timmar i veckan.
Avsikten bakom detta är att försvåra strejkbryteri. Sammanlagt arbetar det 180 städare på Lunds universitetssjukhus men de flesta av dessa är medlemmar i fackförbundet Kommunal och berörs alltså inte av strejken.
– Det vi är ute efter är att bli behandlade som människor. Vi förstår ju att företag ska gå med vinst men inte till vilket pris som helst. Man ligger redan plus men det räcker inte utan man vill ligga ännu mer plus.
Städaren menar att det är hetsen inför att maximera vinsten i företaget som gör att fler och fler arbetsuppgifter läggs på städarna. Driftsektionens hållning är att det finns risk att strejken drabbar patienter och personal men att det är ännu större risk att de drabbas om den låter bli att protestera.
Detta eftersom syndikalisterna anser att den höga arbetsbelastningen gjort att sjukhuset inte längre är hygieniskt säkert att bedriva vård i.
Fackförbundet Kommunal anser att man har en så pass god dialog med ISS, som sköter städningen åt Region Skåne, att man inte anser sig behöva kräva en kollektiv nedskärning av arbetsuppgifter.
– Några av våra medlemmar tycker att arbetsbördan är för hög, men det är ju individuellt. Några klarar det och några inte, säger Anne-Lii Jönsson, ordförande i sektion ett på Kommunal i Skåne.
Hon menar att Kommunal löser problemen tillsammans med företaget när någon medlem hör av sig och påpekar att arbetstempot är ohanterbart.
ISS är Sveriges största tjänstekoncern med 12000 medarbetare och omsätter fem miljarder kronor. På ISS huvudkontor i Stockholm säger pressansvarige Christer Ekelund att han inte har fått några indikationer på att städningen inte skulle fungera.
– Vi kan inte recensera vårt eget arbete. Vad jag kan säga är att det sker en konstant förbättring och förändring i leveransen till sjukhuset.
Christer Ekelund dementerar uppgiften att tiden för att städa en toalett skulle vara begränsad till 36 sekunder.
– Platschefen säger att en genomsnittlig toalett tar mellan två och fyra minuter. Det är det som gäller i dag. När det gäller avverkningsgrad har de precis samma villkor som alla andra av våra verksamheter.
Han berättar att när företaget bestämmer hur snabbt ett moment ska utföras så använder det en kalkyl som är likadan för alla dess verksamheter.
Det mäter antalet kvadratmeter som ska städas, hur många svep med trasan som behövs och hur många steg man måste ta i en korridor.
– Uträkningarna bygger på statistik som vi använder i hela vår verksamhet.
Men även om det råder samma villkor överallt är detta inte en garanti för att tiden är tillräcklig. På ett flertal andra platser har det funnits kritik mot ISS städning och för bara ett år sedan blev städningen av ett flertal kommunala verksamheter en lokal skandal i Örebro.
Där hade ISS tagit över städningen efter ett annat företag och kritiken över ett slarvigt utfört jobb kom direkt. Christer Ekelund säger att med den stora mängd tjänster som företaget levererar så är det oundvikligt att några uppdrag inte blir bra utförda.
– I Örebro handlade det om ett uppstartsprojekt där vi inte kunde leverera det vi lovat.