Totalt omsatte bemanningsföretagen drygt 4,43 miljarder kronor under tredje kvartalet 2010, vilket betyder att hela branschen har ökat med 39 procent jämfört med samma period förra året. Siffrorna kommer från bemanningsindikatorn som är Bemanningsföretagens kvartalsvis återkommande index för omsättningen hos sina medlemsföretag.
Allra mest har bemanningsbranschen ökat sin uthyrning av industriarbetare. Nu är 30 000 helårsarbetande industriarbetare anställda på bemanningsföretag, vilket är fler än då bemanningsbranschen gick som allra bäst under våren 2008, alltså strax innan den ekonomiska krisen.
Henrik Bäckström, vd för Bemanningsföretagen, säger att den siffra som cirkulerat i media – att 50 000 jobb inom industrin har försvunnit – ska tas med en nypa salt.
– Det underlaget kommer från hur många fasta jobb i industriföretagen som försvunnit och då tar man inte med de jobb inom industrin som tillkommit i bemanningsföretagen. Vi har ju redan anställt 15 000 bara i år, säger Henrik Bäckström till Arbetaren.
Han anser att det finns flera anledningar till varför branschen går så bra som den gör. Bland annat har branschen fått några år på nacken och därför blivit mer etablerad och anlitad.
– Många kunder har vittnat om att i den här finanskrisen har det varit enklare att dra ner på bemanningspersonalen än på egen personal. Företagsledningen kan bara ringa till bemanningsföretagen och säga att grabbarna och tjejerna inte behövs längre i stället för att sätta igång att avskeda.
Fördelen för företagen är flexibiliteten. Att de snabbt kan bli av med personalkostnaden när försäljningssiffrorna går ner. Ett exempel finns inom bilindustrin. Volvos koncernchef Leif Johansson berättade på Volvos kapitalmarknadsdag i Skövde i juni månad att krisen hade gett branschen många lärdomar. Enligt Leif Johansson hade industrin framför allt blivit bättre på att vara flexibel. Vilket betyder att branschen inte längre vill låsa sig vid fasta kostnader som det tar tid att bli av med.
– En tumregel inom industrin har varit att 5 procent av dem som arbetar på en arbetsplats ska vara inhyrda men nu pratar ju många om att man rör sig uppemot 15 procent. De jämför sig med sina konkurrenter i andra länder, säger Henrik Bäckström.
Han tror att branschen kommer att fortsätta att växa och säger att målet är att 3 procent av hela Sveriges arbetsstyrka ska vara anställda i bemanningsföretag. Nu ligger den andelen på 1,3 procent. Tidigare har den största andelen bemanningsanställda varit tjänstemän men eftersom ökningen i första hand sker bland industri- och i andra hand bland lagerarbetare så utgör arbetare numera ungefär hälften av alla bemanningsanställda.
I takt med att antalet bemanningsanställda inom industrin ökar går allt fler med i IF Metall. Den 1 januari 2010 var 2200 bemanningsanställda medlemmar i fackföreningen, nu har den siffran ökat till 4049.
I årets avtalsrörelse slöt IF Metall en omstridd överenskommelse som enligt förbundet gör det svårare och dyrare för arbetsköparna att säga upp anställda för att i stället hyra in personal från bemanningsföretag, men som också kritiserats för att försvaga lagen om anställningsskydd.
Avtalet reglerar också att bemanningsanställda ska garanteras en genomsnittslön och att en person bara kan vara visstidsanställd en gång hos bemanningsföretag, därefter ska en tillsvidareanställning erbjudas.
– I och med att vi löst detta har vi ändrat inställning. På många håll i fackföreningsrörelsen finns det en syn att vi inte ska ha med bemanningsföretag att göra. Då kan det lätt bli så på en arbetsplats att de som är fast anställda håller sig för sig och att de som är bemanningsanställda blir ett B-lag. Det är det vi ska motverka. Vi går nu ut och ser till att värva bemanningsanställda. Vi måste organisera dem så att de har en facklig verksamhet som kan upprätthålla schyssta villkor, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
Han tror aldrig att andelen bemanningsanställda inom industrin kommer att ligga så högt som 15 procent utan snarare runt 5 procent.
– Eftersom det kostar 30 procent mer att ha inhyrd bemanning än vanliga anställda så kommer branschen att vara självreglerande.