Som Arbetaren tidigare rapporterat (se nr 41/2010) så har det varit ett turbulent år för de anställda i Stockholms tunnelbana. Ett av orosmomenten har varit att MTR velat införa så kallade delade turer, en delning av arbetsdagen i ett tidigt och ett sent pass samma dag.
Trots att både majoritetsfacket Seko och den syndikalistiska driftsektionen i tunnelbanan, DSTS, sade nej till delade turer bestämde sig MTR för sex månader sedan för att teckna ytterligare ett kollektivavtal för tunnelbanan – mellan MTR och fackförbunden ST och Saco Trafik & Järnväg – vilket godkände de kontroversiella tjänsterna och möttes av hård kritik.
Förarna protesterade bland annat genom att vägra att arbeta övertid, och efter hårda påtryckningar från facket meddelar nu MTR att de drar tillbaka avtalet.
Varför säger ni upp avtalet?
– Främsta skälet är att det har lett till oändligt mycket mer möten. Att vi inte kan diskutera frågor som inte är konkreta avtalsfrågor med alla samtidigt. Eftersom Seko valde att inte vara med i samma diskussioner som Saco och ST efter det här, säger Virve Meesak, tillförordnad personaldirektör på MTR i Stockholm.
Såg ni inte problemen med konkurrerande avtal i förväg?
– Vi borde kanske ha gjort det. Hade vi sett det här så hade vi nog tänkt igenom det en gång till. Vi kanske inte till fullo såg konsekvenserna av att ha två avtal.
Har fackförbundens påtryckningar påverkat ert beslut?
– Seko har varit väldigt, väldigt tydliga med att de tycker att det här är negativt. Det har de absolut inte gjort någon hemlighet av. De har framfört att de absolut är emot det här i media, på interna möten och de har skrivit det på sin hemsida. Vi vill ju ha en dialog med Seko och vi har tillsammans kommit fram till att vi backar från det här avtalet för allas bästa.
Seko och DSTS har båda arbetat aktivt för att påverka MTR. DSTS uppmanade bland annat sina medlemmar att inte ställa upp på övertid och hotade med att sätta de nya tjänsterna i blockad.
– Det har märkts att deras juridiska avdelning är väldigt dålig. Att säga att de drar tillbaka avtalet för att det blir för jobbigt, det visar att de är inkompetenta. Man kan inte ha flera avtal. Då vill väl jag också ha ett avtal där jag kan få bestämma över mina arbetstider själv, säger Maria Karlsson, facklig samordnare för SAC Syndikalisterna och tjänstledig från sitt arbete som spärrexpeditör i tunnelbanan.
Hon säger att hon är mycket glad att avtalet har rivits. En glädje som delas med kollegorna i Seko.
– Vi är jättenöjda för att de lyssnat på oss. Vi har inte vunnit en seger men är tillbaka på ruta ett, säger Carolin Evander, ordförande i Seko sektion 122 på tunnelbanans röda linje.
Hon säger att hon hoppas att MTR har lärt sig någonting av det massiva fackliga motståndet.
– Det gjorde MTR väldigt oroliga. De kom till oss och frågade hur de skulle göra för att få förarna nöjda. Vi sade att de skulle riva upp avtalet och höja lönerna. Och det där med avtalet gick de med på, säger hon.
På fackförbundet ST, ett av de fackförbund som slöt det omstridda avtalet med MTR, är besvikelsen påtaglig.
– Vi tycker det här är tråkigt. För vi såg det här som en möjlighet för våra medlemmar att få väsentligt mycket bättre lön, säger Maria Olwæus, ombudsman på ST.
Hon säger att eftersom det skulle vara frivilligt att köra de delade turerna så ser inte ST att avtalet skulle kunna ha konkurrerat med eller underminerat andra avtal.