– Förmodligen kommer folk få vänta på tåg och åka i trånga tåg. Vi vill inte att det går ut över resenärerna, men blir vi inte hörsammade kommer striden gå vidare och trappas upp, säger Jens Bessing, tunnelbaneförare och medlem i Driftsektionen Stockholms tunnelbana och spårvägar, DSTS.
Sedan MTR tog över driften av Stockholms tunnelbana för drygt ett år sedan har flertalet förändringar genomförts, enligt personalen till det sämre. Facken i tunnelbanan har tidigare protesterat mot underbemanning och övertid men ledningen har inte svarat på kritiken. Nu varslar DSTS om en dygnslång strejk den 27 januari. Tåg kommer att tas ur trafik och flera stationer kommer att stängas om inte parterna kommer överens.
– Vi tycker att situationen är ohållbar. MTR verkar helt strunta i allt. Det är dags att visa att den här sortens övertramp får konsekvenser, säger Jens Bessing.
Enligt Jens Bessing, som är en av de förare som kommer att strejka, har MTR genomfört tre drastiska försämringar för de anställda. Bland annat kan spärrpersonalen inte längre gå på toaletten på arbetstid och förarna måste jobba över sex timmar långa pass utan rast.
– Det är dumt både ur säkerhetssynpunkt och för arbetsmiljön. En förare som sitter i mer än sex timmar är en mycket trött förare. Vi kräver också att spärrvakterna ska få gå på toa om de behöver.
MTR har även avskaffat de så kallade ramtiderna för tunnelbaneförarna. Med ramtiderna var det i förväg angivet om de anställda skulle jobba dag-, kvälls- eller nattpass. Nu får personalen reda på hur de ska jobba tre dagar i förväg och passen kan förläggas till vilka tider på dygnet som helst, något som får går ut över vila och fritid.
– Det är ganska hemskt, hur ska man någonsin få en ordentlig dygnsrytm? Man får inget liv om man inte ens vet när man ska jobba.
DSTS kräver nu att dessa tre förändringar dras tillbaka för att ställa in strejken. MTR:s förhandlingschef Pierre Sandberg ser dock kravet som praktiskt omöjligt. Men han säger samtidigt att MTR inte heller är nöjda med vissa av de frågor som DSTS väckt.
– Det är inte orimliga krav de ställer, men man kan inte bara lämna över en kravlista och ge oss tre veckor att uppfylla. I stället har vi erbjudit att de kan få diskutera frågan med oss. Det är det som är den svenska modellen.
Innan Pierre Sandberg tillträdde som förhandlingschef för MTR var han ordförande för en av tunnelbanans Seko-klubbar och han säger sig ha förståelse för den fackliga utgångspunkten. Men i nuläget är det inte möjligt att låta de anställda lämna spärren utom i absoluta nödfall.
– Det handlar om kontraktet gentemot SL och att bemanningen inte är tillräcklig i dag. Samtidigt är det så att om till exempel en bussförare blir kissnödig så stannar han inte bara bussen och går ut och kissar, inte de flesta i alla fall.
MTR kommer nu att begära in listor över vilka som ska strejka. Pierre Sandberg lovar att ingen station kommer att stängas, men också att man inte ska sätta in strejkbrytare.