Den allvarsamma leken: Om World of Warcraft och läckaget, är titeln på Peder Stenbergs doktorsavhandling i etnologi. Det är ett pionjärarbete inom den akademiska världen i och med att den avhandlar onlinespelet World of Warcraft.
– Att så många människor tillsammans spenderar sådana enorma mängder tid på en virtuell plats innebär en fantastisk möjlighet för en forskare, säger han apropå valet av forskningsfält.
Förutom sin forskningstjänst vid Umeå Universitet är Peder Stenberg också sångare och låtskrivare i popbandet Deportees.
Med sin forskning, som bygger på 250 dygn av dokumenterat spelande, vill Peder Stenberg problematisera uppdelningen mellan lek och arbete, en uppdelning som han menar är svår att göra – särskilt i den virtuella världen.
– World of Warcraft utmanar traditionella föreställningar om lek som något uteslutande roligt, separerat från det verkliga livet, avskilt från arbete och fritt från konsekvenser, säger Peder Stenberg.
Han berättar att han i sin forskning i stället visar på en läckande värld med normer, väntan, arbete, vänskap, samarbete och kreativitet. Med läckande åsyftar han den interaktion som finns mellan den verkliga, och den virtuella, verkligheten.
– Det är en lek som inte alltid är rolig, inte helt olikt hur ett arbete kan vara, säger Peder Stenberg.
Handlingen i World of Warcraft utspelar sig i de två fiktiva världarna Azeroth och Outland, där över tolv miljoner spelare nu samsas sju år efter det att spelet lanserades. Världen befolkas av människor, svartalfer, dvärgar och många fler folkloristiska väsen, som i sin tur kan tillhör olika klasser, så som till exempel präster, krigare eller druider.
En av de många spelarna är 24-åriga Johanna Berlin, som sedan fyra år tillbaka har spelat World of Warcraft. Hon började spela efter gymnasiet, då hon ensam stannade kvar i den lilla hemorten i Hälsingand, medan nästan alla hennes vänner flyttade därifrån.
– Det kändes som om jag kände alla på orten, så World of Warcraft blev ett sätt för mig att lära känna nytt folk helt enkelt, och det utan att jag behövde söka mig till andra städer. Man skaffar vänner i spelet, och man samarbetar med dem, det är det bästa med spelet, säger Johanna.
Numera har Johanna trappat ner på sitt spelande, något hon tror beror på att hon har flyttat till Stockholm, en plats som hon menar erbjuder fler sociala möjligheter än hemorten.
– När jag spelade som mest så kunde jag spela sex till åtta timmar per dag, lika många timmar som en arbetsdag, men tiden går så fort när man spelar så man tänker inte på det. säger Johanna.
Med tiden tror Johanna att hon kommer att sluta upp med att spela helt och hållet, hon tror sig komma få andra prioriteringar i livet.
– Jag har svårt att se att World of Warcraft skulle vara viktigt för mig i resten av mitt liv, säger hon.
Peder Stenberg slutade spela för ett år sedan, men erkänner att han på senare tid har börjat se efter vad som händer i Azeroth och Outland, av ren nyfikenhet. Hans favoritkaraktär är prästen.
– Jag uppskattar balansen mellan det offensiva och defensiva som kännetecknar klassen, säger han.
Vad man anser vara ”lek” respektive ”arbete” menar Peder Stenberg till största del handlar om hur man väljer att definiera vad de båda sakerna egentligen är för någonting, och hur de i sådana fall skiljer sig från varandra.
– Om arbete endast förstås som någonting man utför mot ekonomisk ersättning så är World of Warcraft inte något ”riktigt” arbete, säger han.
Han framhåller dock att om man tänker på hur spelkulturen obetalt konstruerar modifikationer som införlivas i speldesignen, hur spelarna genom sin praktik, sina noveller, rollspelande, kartor, serier och filmer producerar innehållet och meningen till den produkt som de konsumerar – då kan man verkligen säga att det är ett arbete som utförs.
Vad vi anser vara lek respektive arbete är i själv verket en fråga om vår upplevelse av det vi gör, vilken mening vi ger det, menar Peder Stenberg.
– De som spelar World of Warcraft investerar enorma mängder tid, kreativitet, passion och slit på en lek, inte trots att den liknar arbete, utan delvis på grund av just det släktskapet, säger han.
FAKTA: Onlinespel
• Onlinespel är ett samlingsbegrepp för olika typer av datorspel som spelas över internet eller över lokala nätverk.
• World of Warcraft tillhör rollspelskategorin massively multiplayer online role-playing game, MMORPG.
• Onlinerollspelen är en lönsam industri och 2006 översteg de globala intäkterna för första gången en miljard dollar. Det vanligaste är att spelaren betalar en månadsavgift, men det finns också
spelföretag som försörjer sig på reklamintäkter eller på att spelarna köper virtuella varor för verkliga pengar.
• Med över tolv miljoner abonnenter är World of Warcraft överlägset störst i MMORPG-genren. Enligt den amerikanska spelforskaren Jane McGonigal uppgår den totala speltiden sedan lanseringen 2004 till runt 6 miljoner år.