När ISS TraffiCare på grund av bristande lönsamhet valde att säga upp sitt städavtal med SJ den 25 januari i år var det första beskedet från SJ att en ny upphandling skulle ske. Överraskande vände sedan SJ och meddelade att man i stället ville återta städningen av tågen i Stockholm, Malmö, Göteborg och Hagalund i egen regi. På övriga 21 platser i landet ska verksamheten upphandlas som vanligt.
I förhandlingarna som följde med Seko överraskade SJ igen. Praxis har varit att personalen följer med då upphandlingar görs. När ISS köpte TraffiCare av staten följde SJ:s personal med, med stöd av lagen om anställningsskydd, mer specifikt paragraf 6 B.
– I vårt fall var det solklart, eftersom det var en verksamhetsövergång från den ursprungliga arbetsgivaren, kommenterar Crister Ekelund, pressansvarig hos ISS TraffiCare.
SJ vill dock handplocka vilka som ska få fortsätta att arbeta. Något som får Sekos ordförande på TraffiCare, Leif Eriksson, att befara att äldre anställda kommer ”att ställas på gatan”. Däribland han själv som är inne på sitt trettioandra arbetsår på tågen. Vissa av de äldre städarna har fortfarande kvar förmåner från tiden då SJ var ett statligt affärsverk, så som nio dagars längre semester. Nu känner många oro inför framtiden.
– Det får mig att tänka på ett ättestupssamhälle. Det är ju förskräckligt att tänka att man kanske kommer att få en fattig ålderdom! Man känner avsky och vanmakt. Många har jobbat nästan hela sina arbetsliv på tågen, och har ingen utbildning. De har kanske inte gjort en anställningsintervju på 30 år.
SJ:s personalchef Peter Blomqvist säger sig inte kunna ge något lugnande besked.
– Det kan jag inte. Vi är ju en tågoperatör som alla andra, som handlar upp tjänster. Vi har inget ansvar på det sättet kvar. Vi har aldrig haft den här situationen tidigare, men nu har man har ju valt att avreglera marknaden.
Han betonar att det inte handlar om ett rent juridiskt övertagande, då SJ exempelvis inte tänker ta över TraffiCares lokaler.
De allra flesta av städarna är fackanslutna. På hemsidan lovar Seko att vidta ”alla lagliga möjligheter” för att skapa en ”proteststorm”. Eftersom man är bunden av fredsplikt handlar det inte om strejk, utan till exempel flygbladsutdelningar på centralstationerna.
– Det ser inte bra ut för SJ, särskilt som det är ett statsägt företag. De har ju sitt huvudkontor precis intill. Till och med vd:n Jan Forsberg har fått ett flygblad i handen under en aktion! säger Leif Eriksson.
Varken han eller Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ och med i SJ:s styrelse, utesluter att man driver fallet upp i Arbetsdomstolen.
– För att paragraf 6 B i Las ska gälla måste sju kriterier uppfyllas, bland annat måste det även vara en materiell övergång, och det måste vi bevisa i det här fallet, menar Erik Johannesson.
Leif Eriksson håller inte riktigt med.
– Man har sagt att viss personal vill man behålla, och nyckelpersoner, som arbetsledningen, ska följa med. Dessutom är ju lokalerna som de är. Tågen fortsätter att gå. Det enda material som kanske inte följer med är städmaterialet, men det är ju något som man införskaffar hela tiden.
– SJ kommer att träffa de som TraffiCare varslat för att eventuellt anställa dem hos oss. Så mycket kan jag säga, kommenterar Dag Rosander, pressansvarig hos SJ.
När TraffiCare och ISS för tio år sedan tog över verksamheten från er tog man också över all personal. Varför vill inte ni göra samma sak?
– Det är tio år sedan och nu är SJ bolagiserat och precis som vilket annat aktiebolag som helst.
Under dessa tio år har SJ letts av vd Jan Forsberg, som efter att precis ha avslutat en stor omorganisation av SJ nu har sagt upp sig, med ett år kvar till pensionen. Arbetaren har sökt Jan Forsberg för att fråga om det ingår i omorganiseringen att göra sig av med äldre personal, utan resultat.