En av de tidigare anställda berättar för Arbetaren om ett bohemiskt och spontant kafé, men där det spontana sättet även gällde saker som löner och anställningsvillkor.
Det var också svårt att beräkna hur mycket man skulle få jobba.
– Det berodde lite på hur mycket chefen ville jobba. Han kunde dyka upp helt plötsligt under ett arbetspass och säga åt en att gå hem och då fick man inte betalt för den tid man räknat med att jobba.
Resultatet blev en instabil ekonomi där de anställda inte kunde veta hur mycket de skulle tjäna en månad eller om de skulle få betalt i tid.
– I efterhand har han skyllt ifrån sig på oss, att det inte var meningen att vi skulle bli beroende av jobbet, men det är man ju.
Vi arbetade ofta och regelbundet och tog ett stort ansvar för verksamheten. Vi borde ha kunnat räkna med att få lön varje månad.
Under våren kände de att måttet var rågat och bestämde sig för att ta upp saken med kaféets ägare, Olle Hedstrand, som även äger ännu ett kafé där han själv oftast jobbar. För att ha en backup gick de med i Uppsala LS av SAC.
– Vi ville helst lösa det själva, men gick med i facket för att ha något att falla tillbaka på.
I ett brev bad de om OB-tillägg på helgerna, om semesterersättning, en formalisering av löneutbetalningar och anställningsbevis med specificerade arbetsuppgifter. Kort sagt sina lagstadgade rättigheter.
De blev dock tvungna att ta hjälp. Förhandlingarna, som sköttes av Uppsala LS, kom snabbt att handla om uppsägningsvillkor, då ägaren snabbt bestämde sig för att inte ha kvar kaféet. I en MBL-förhandling angav han minskad lönsamhet på grund av personalens ökade krav som anledning till utarrenderandet av kaféet.
– Det fastställdes att de var tillsvidareanställda, vad de skulle ha för månadslöner, vilken uppsägningstid de skulle ha och att de skulle få semesterersättning retroaktivt, berättar Mikal Styrke från Uppsala LS.
Han berättar vidare att det aldrig blev någon allvarlig konflikt då kaféets ägare förstod att han gjort fel och gick med på kraven.
– Hans problem var att han ville att alla skulle vara kompisar och det är ju fint, men det får aldrig gå ut över anställningsvillkoren, säger Mikal Styrke.
Inför uppsägningarna fick personalen för första gången kontrakt, specificerade löner och arbetsuppgifter.
– Allting formaliserades för första och sista gången, berättar en av de tidigare anställda.
Olle Hedstrand, som drev Hugos kaffe, som nu är utarrenderat, tar på sig ansvar för den uppkomna situationen. Han menar att det berodde på att han tappade kontroll över situationen, när han själv slutade jobba regelbundet på kaféet för att i stället vara mer närvarande på sitt andra kafé Hugos i parken.
– Jag var så orutinerad att jag inte insåg deras situation. Brevet blev ett wakeup-call, säger han.
Att han valde att arrendera ut
kaféet när personalen krävde sina rättigheter menar han berodde på ekonomin.
– Det var ingen hållbar kalkyl, det hade kunnat vara det om det varit ett mer konventionellt kafé. Det fanns inte ekonomiskt utrymme.
Han menar att de anställda hos honom hade muntliga avtal och att kaféet drevs i en anda av att man kom överens. Att han inte betalat ut semesterersättning menar han beror på att han inte kollat upp vad som gällde.
– Vad gäller semesterersättning finns det ingen ursäkt. Jag borde haft koll, men ingen har frågat efter det tidigare, varken bokföringsfirman eller de anställda. OB däremot tycker jag är lite konstigt, en del borde ju ha OB på tidiga morgnar. Det är ju frivilligt när man väljer att arbeta.
Olle Hedstrand menar också att personalen gått i arbetet med öppna ögon och att de kunde valt att arbeta någon annanstans.
– Det måste få finnas sådana här ställen, som är lite okonventionella och då måste man kunna tänka sig att jobba på annorlunda sätt.
Fler ”schysta” företag i strid med arbetsrätten:
Emmaus Björkå, Göteborg: Second hand-butik och solidaritetsorganisation som stödjer folkrörelser i Syd. Anläggningen i Björkå var flera gånger i konflikt med LS av SAC i början av 00-talet, efter att en syndikalistisk driftsektion startades på arbetsplatsen. Konflikterna rörde Las-brott och antifackliga strategier. 2004 togs en konflikt ända till AD där SAC förlorade målet, som handlade om förtal och föreningskränkning efter att en fackligt aktiv anställd av ledningen i ett brev jämfördes med nazisten Joseph Goebbels.
Astrid och aporna, Malmö: Mataffär med ekologiska, rättvisemärkta och veganska varor. Butiken låg 2007 i konflikt med Malmö LS efter att den olagligt avskedat en fackligt aktiv medlem. Malmö LS träffade ett avtal med Astrid och aporna som butiken sedan inte respekterade.
Leva Kungslador, Gotland: Kafé, bageri och gårdsbutik som säljer rättvisemärkta och ekologiska varor. Två LS-medlemmar blev i våras lovade arbete över sommaren. I kontraktet stod till en början 20– 40 timmar i veckan vilket snart ändrades till 0–20 timmar i veckan, vilket ledde till uteblivna inkomster. De anställda uppmanades att ”tänka på företaget” som inte kunde veta hur mycket personal de behövde från vecka till vecka.
Föreningen Hopp, Stockholm: Redaktören för Riksförbundet mot sexuella övergrepps tidning Hopp blev 2009 uppsagd på grund av vad arbetsköparen hävdade var omstruktureringar på arbetsplatsen. Stockholms LS ansåg att uppsägningen var olaglig och hade sin grund i att medlemmen påpekat oegentligheter på arbetsplatsen. Efter en förlikning i Arbetsdomstolen fick föreningen betala skadestånd till den uppsagda redaktören.