Valde du att visa lite extra uppskattning mot en arbetskamrat på alla hjärtans dag? Då är du långt ifrån ensam. Vart tionde förhållande inleds i på arbetsplatsen, enligt en undersökning genomförd av Sifo, något som kanske inte är så konstigt. Vi som har arbete tillbringar ju ändå huvuddelen av vår vakna tid på jobbet. Det är också en plats där man kan lära känna andra människor och gemensamt slita åt samma håll.
En av de relationer som tog sin början på en av Sveriges arbetsplatser är den mellan Ulla-Britt Joklev och hennes Göran, båda då bussförare i Linköping.
– Jag tror att det är betydligt bättre att träffas på jobbet än på krogen tillexempel. På jobbet är man sig själv och det är ingen alkohol med i bilden, säger hon.
Det är nu 19 år sedan Ulla-Britt Joklev hittade en blomma i bagageluckan på sin bil efter att hon parkerat bussen i garaget.
– Jag tyckte mycket om lupiner och så hade Göran hört det. När jag skulle ställa in min väska så låg den där. Jag förstod ju att det var han för det låg ju i luften.
Nog har de flesta av oss hört skräckhistorier om hur firmafester går över styr och hur det slutar i kopieringsrummet. En undersökning har också visat att vart sjunde år har den genomsnittlige löntagaren sex med en arbetskamrat. Den pinsamma stämningen dagen efter kan verka menligt på den psykosociala arbetsmiljön. Men några problem med att förälska sig på jobbet är inget som Ulla-Britt Joklev stött på.
– Det har bara varit fördelar. Det är nu 19 år sedan så uppenbarligen blev det ju inte så mycket problem. Jag tror man gör ett bättre jobb om man mår bra och kan ta emot kunderna på ett trevligare sätt. Däremot ska man kanske inte ha sex på jobbet, säger hon och skrattar.
I den åsikten kan hon också luta sig på ett statistiskt underlag. Ett flertal studier har visat att romanser och flirt på arbetet är upplyftande för arbetsmiljön. Men Ulla-Britt Joklev säger också att det skapar en trygghet att kunna dela både framgångar och motgångar.
– Att jobba som bussförare kan ju vara lite jobbigt med speciella arbetstider, nätter och till och med hot. Jag tror att man känner att man är tryggare om man jobbar tillsammans och det var skönt att kunna prata av sig problemen när man kom hem.
Även om de båda var tvungna att hålla förhållandet hemligt i inledningsfasen eftersom Göran var gift, var det en befrielse när de efter att han skilt sig kunde komma till jobbet hand i hand.
– Sedan var vi öppna med det. Vi behövde inte dölja det får några chefer heller. Vi bad närmaste chefen om att få anpassa våra scheman så att vi kunde arbeta samtidigt.
Men långt ifrån alla chefer tycker att alla jobbromanser som lämpliga. I en undersökning av chefers attityder till jobbromanser utförd av Synovate 2009 uppgav över hälften av de tillfrågade att de såg kärleksrelationer på arbetsplatsen som ett problem.
Det blir allt vanligare att svenska företag antar policys mot relationer på arbetet. Ett av de mer kända exemplen är den hårda linjen som råder inom Stenbeckskoncernen: om två arbetskamrater inleder en relation ska en av dem bort.
Systembolaget har sedan flera år en policy som reglerar relationer på arbetsplatsen. En av de som fått stifta närmare bekantskap med den är Malin Söderberg.
Hon arbetade som säsongsvikarie när hon träffade sin nuvarande pojkvän mellan dryckeshyllorna på jobbet. Arbetet blev plötsligt både lättare och roligare.
– Det märktes ju inte på jobbet, man får ju hantera sin relation på ett professionellt sätt. Snarare än ett problem var det en tillgång. Vi jobbade tillsammans och mådde bra på jobbet.
Men en dag fick butikschefen reda på att de båda var ett par. Med hänvisning till företagets policy mot kärleksrelationer på arbetet var Malin Söderberg inte välkommen tillbaka.
– Jag fick inget svar varför, men min pojkvän frågade och då hänvisade de beslutet till att vi var ett par. De sade att de helst inte ville ha par på arbetsplatsen.
Hon säger att hon tycker att det är en skillnad mellan en kärleksrelation mellan två jämbördiga arbetskamrater och till exempel mellan en chef och en anställd.
– Där blir det ju förstås en annan maktrelation. Nog kan det bli ett problem om man som chef ger en partner fördelar gentemot andra kollegor.
I sådana fall kan Malin Söderberg se att en policy skulle kunna ha en funktion, men hon tycker samtidigt att det måste finnas gränser för hur mycket en arbetsköpare kan ta kontroll över de anställdas privatliv.
– Det blir konstigt med en sådan styrning uppifrån. Jag tycker att man får lita på de anställda och låta de ha ett privatliv också. Det är upp till individerna att sköta det på ett bra sätt.