Att känna arbetsglädje har blivit ett av lönekriterierna på Systembolaget. Samtidigt har underbemanning och dåliga arbetstider blivit norm. Det hävdar Mikael Lindegren, medlem i DFSA av SAC Syndikalisterna, som fredagen den 11 maj var den förste att gå ut i strejk i protest mot Systembolagets personalreformer.
– Det känns som att de tar ifrån oss initiativet. Arbetsglädje vill jag känna för att jag har en bra dag på jobbet. Inte för att det står i lönekriterierna, säger Mikael Lindegren.
Dessutom anser han att det är svårt att känna arbetsglädje när stressen ökar och arbetstiderna blir sämre. Systembolagsbutiken vid Gullmarsplan i Stockholm har enligt Mikael Lindegren varit underbemannad sedan sommaren 2011. Dessutom har det införts ett nytt schema för alla deltidsanställda. I stället för att arbeta hela dagar delas schemat upp i kortare pass, till så lite som tre och fyra timmar. Det innebär att en person som arbetar halvtid ändå kan behöva vara på jobbet hela veckan, fyra timmar per dag. Personalen är dessutom skyldig att arbeta extra upp till heltid vid behov. Timmarna sparas i en tidbank där man kan gå plus och minus. Har man till exempel ett 20-timmarsschema, kan man få arbeta 30 timmar ena veckan och 10 timmar veckan därpå.
– Det gör det nästan omöjligt att kombinera arbetet med något annat, säger Emil Boss, den andra personen som gått ut i strejk.
Personalen på systembolaget vid Gullmarsplan är inte ensamma om sitt missnöje. Enligt en enkätundersökning som fackförbundet Unionen gjort känner sig personalen i Systembolagets medelstora butiker, och framför allt i citybutiker i storstäder, obekväma med att de inte hinner ta hand om kunderna på ett bra sätt.
Kraven för strejken är bättre arbetstider och rimlig bemanning i de stora butikerna. DFSA vill även att god arbetsmiljö ska ligga till grund för arbetsglädje, inte att arbetsglädje ska vara något lönegrundande.
– Vår förhoppning är att vi genom den här strejken kan nå ut till våra missnöjda kollegor, även i de andra butikerna, säger Emil Boss.
Systembolagets presschef Lennart Agén menar att kraven som framkommit endast rör några få individer som vill förbättra sina egna scheman. Något som förnekas av Emil Boss och Mikael Lindegren, som hävdar att kraven bland annat kommit fram i en MBL-förhandling och i mejlkontakt med Systembolaget.
– När vi lyfte frågan om underbemanning försämrade de bland annat mitt schema som svar. Det är dock bara en liten del av striden. Den stora striden handlar underbemanning och stress. Unionens undersökning handlar ju inte bara om min arbetsmiljö, säger Mikael Lindegren.
Lennart Agén uppfattar det som att Systembolaget och DFSA har olika syn på vad som är underbemanning och att de måste komma överens om en definition innan de kan gå vidare i frågan. Angående kritiken mot fyratimmarsscheman säger han att Systembolaget måste bemanna sina butiker baserat på när det är mycket kunder i butiken.
– Jag förstår att det är svårt att få ihop livspusslet. Men vi kan inte ha extra personal vid tidpunkter då det är färre kunder, säger han.
När det rör frågan om arbetsglädje som ett lönekriterium säger Lennart Agén att han inte kan kommentera saken innan han undersökt frågan närmare.
Om konflikten inte når en lösning innan fredagen den 18 maj tar DFSA ut ytterligare en medlem i strejk.