Sedan början av månaden ska anställda i Stockholms tunnelbana, i utvecklingssamtal, graderas efter hur väl de arbetar för att uppfylla företagets mål. Men införandet har upprört de anställda och nu sätter den syndikalistiska driftsektionen, DSTS av SAC, de nya utvecklingssamtalen i blockad.
– För våra medlemmar innebär blockaden att vi slipper befatta oss med det här betygsystemet. Det här är i första hand en disciplinär åtgärd. Det är kränkande att bli betygssatt och folk här på jobbet är förbannade, säger Mira Gartz från DSTS.
Enligt interna dokument som Arbetaren har tagit del av ska den anställdes ”beteenden” betygsättas efter en femgradig skala. Däribland självklarheter för de anställda i tunnelbanan som exempelvis att följa regler om ”kundinformation, punktlighet och frånvarohantering”, men även att den anställde ”bidrar till en god stämning på arbetsplatsen” och ”har ett flexibelt arbetssätt”.
– En del av kriterierna är ju ganska ögonbrynshöjande, som att man ska kunna jobba utan stress eller lösa situationer med gott självförtroende, säger Mira Gartz.
MTR är dock långt ifrån ensamma med den här typen av gradering. Konceptet kallas ”performance management” och finns redan på flera arbetsplatser i Sverige. Men i vanliga fall används slutbetyget sedan som grund för individuell lönesättning, något som i dag bara gäller för chefer och lokalvårdare i tunnelbanan. Nu misstänker syndikalisterna att införandet av betygssystemet är tecken på att företaget har för avsikt att införa individuell lönesättning för samtlig personal.
– Vi anser att det är ett första steg mot individuell lönesättning, något vi måste sätta ned foten mot. De här betygen ska sparas och kan vara grund för nästa år. Vi är för den lönestege vi har, säger Mira Gartz.
Men missnöjet från personalen och de fackliga reaktionerna är inget som berör förhandlingschefen Claes Liljedahl nämnvärt.
– Vi ska ha utvecklingssamtal. Det har vi bestämt oss för och vi har bestämt oss för en modell på hur vi ska ha dem. Jag ser inte att blockaden kommer att få oss att inte ha utvecklingssamtalen, säger han.
Han säger att han däremot är lite förvånad över den kraftiga reaktionen. Syftet med samtalen är att samla in värdefull input från de anställda för att kunna utveckla organisationen och arbetsmiljön.
– Det här är högst normala utvecklingssamtal. Det är något vi genomför på eget initiativ, men det har varit uppe för information.
Han säger också att det inte rör sig om betyg utan ”gradering i siffror”, som ska hjälpa företaget att avgöra var det behövs ”insatser i organisationen”.
– Jag tycker inte om ordet betyg, för jag tycker inte att det är betyg. För trafikpersonal kommer det inte att ha någon betydelse för lönen, men för lokalvårdare kan det ha betydelse, säger han.
Claes Liljedahl säger att betygsystemet inte har som syfte att disciplinera personalen. Han tillbakavisar också att det skulle vara början på förändring av lönesystemet.
– För trafikpersonal har vi ingen sådan avsikt. Frågan har aldrig varit uppe vid någon förhandling.
Men enligt Jannis Konstantis, ordförande i Seko-klubben i tunnelbanan, är individuella löner något företaget försökt införa i flera år.
– De vill att alla ska ha individuella löner. Senast förra veckan var det uppe, men vi säger nej. Det är bara önskedrömmar och de kan inte införa det ensidigt. Här vill alla ha lönestegen, där man vet vad man får.
Jannis Konstantis säger också att företaget inte har informerat facket om betygsystemet. Företaget har bara sagt att det ska hållas utvecklingssamtal, något han i grunden tycker är bra.
– De har informerat oss för en månad sedan om upplägget med utvecklingssamtal och där fanns det inte något om några betyg. Vi är inte motståndare till utvecklingssamtal, men är emot att man kopplar det till ett betygssystem.
Men Seko delar syndikalisternas syn på betygssystemet på alla punkter.
I ett meddelande uppmanade Seko, i tisdags, sina medlemmar att närvara på utvecklingssamtalet, men inte medverka i betygsättandet. I stället ska medlemmarna ta upp faktiska problem som finns på arbetsplatsen.
– Vi rekommenderar våra medlemmar att inte medverka i betygssättningen. De kan gå dit och sitta tysta. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt samtalet, eftersom vi tecknat centralt kollektivavtal och inte kan utlysa stridsåtgärder som lokal fackförening.