Gemensamt för recensionerna av Caviare Days debutalbum med samma namn är också att parallellerna går just bakåt i tiden. Till det sena 1960-talets psykedeliska musikscen. Samtidigt är det förenklat att prata om retro. Att allt skulle vara en upprepning av något mytomspunnet. För det finns också en tydlig bild av nutid. Som i låten Speed of sound, där de mörka rösterna lägger sig över beatslingorna på ett nästan magiskt sätt. En låt som gör det omöjligt att orientera sig i tiden.
– Det är så många som vill dela in folk i fack. Låter man lite retro ska man automatiskt ha långa 70-talsklänningar och dansa barfota. Men vi är bredare, det händer väldigt mycket på den här skivan, säger Lina Westin.
Det är tidig onsdag morgon på ett kafé alldeles intill Slussen i Stockholm. Utanför fönstret börjar rusningstrafiken komma igång. Lina Westin är på väg till jobbet och Maja Westin gäspar. Den senaste tiden har varit intensiv. Skivan släpptes för en knapp månad sedan och nu väntar spelningar runt om i Sverige.
– Vi kan arbeta på ett helt annat sätt, när vi släppt ifrån oss den här skivan. Dessutom ger vi ju ut den på eget bolag, något som gjort att vi kunnat forma musiken precis som vi själva vill. Hade vi haft ett stort skivbolag i ryggen hade vi nog varit tvungna att skala bort en del, säger Maja Westin.
Allt tog egentligen fart i New York. Det var där som idéerna om bandet började klarna.
– Vi kände lite musiker där innan. Så vi åkte dit för att konkretisera det vi börjat med.
Lina Westin fyller i.
– Även om det kanske låter lite sliskigt och så att prata om just New York. Men det behövdes nog verkligen en sådan stad, man har ju alltid drömt om att bo där, för att komma igång. Det är dyrt och högt tempo. Man måste verkligen kämpa. En dollar om dagen och allt det där. För även om vi knappast kommer från någon rik familj så tror jag att man behöver lämna sin bekvämlighetszon här hemma ibland. Jag tror den staden har påverkat ganska mycket hur vi låter.
I nästan samtliga recensioner nämns Jefferson Airplane, San Francisco-bandet som i mitten av 60-talet banade vägen för den psykedeliska rockvågen som sköljde över USA och som mer än något annat band kom att personifiera Woodstockfestivalen med sina LSD-indränkta låttexter.
– Det är klart att vi har lyssnat på dem. Det är ett fantastiskt band, men ärligt talat så spelade vi inte en enda låt med dem innan vi började med skivan. De fanns över huvud taget inte med som några referenser, säger Maja Westin.
Ändå är det inget de har något emot att bli jämförda med.
– Men jag tror att det beror på att det finns få band som gör den här musiken som har kvinnliga sångare, det är väl därför folk hela tiden jämför oss med Grace Slick. Fast det blir ju lite smalt att bara jämföra oss med dem, säger Lina Westin.
Nu är ju skivan släppt. Ni har haft releasefest, fått fina recensioner och har några inbokade spelningar. Vad händer mer?
– Det händer faktiskt lite saker hela tiden. Bland annat ska vi spela på Peace and Love i Borlänge och det känns verkligen kul. Där vill vi faktiskt satsa lite extra. Sedan har vi också börjat jobba lite med en pr-byrå i Toronto och förhoppningsvis kan vi få till ett singelsläpp i Nordamerika i september, det är väl lite målet, säger Lina Westin.
– För även om det är fantastiskt att spela runt om i Sverige så märks det tydligare där borta att folk är mer vana att lyssna på den här typen av musik, så det vore verkligen kul att få åka dit och spela igen, säger Maja Westin.
Trots att skivan är alldeles färsk finns flera nya låtar klara. Senast nästa vår vill de spela in en uppföljare.
I och med att de släpper allt på eget bolag blir det också mycket pr-arbete själva.
– Det tar rätt mycket tid faktiskt. Bara det här med att nå ut genom sociala medier, det känns som man sitter med det varje kväll. Men nu har vi åtminstone börjat fundera på att fixa en bokare, det finns några som är intresserade, säger Maja Westin.
Klockan är inte mer än nio och Lina Westin måste slänga sig på bussen mot Nacka. Två dagar senare åker de till Halmstad för en spelning. Kalendern inför sommaren börjar fyllas på allt mer.
– Vi vill jobba snabbt. Kunna släppa två skivor varje år, samtidigt måste vi tillåta oss att pusta ut ett tag. Men vi har som sagt färdiga demos som de egentligen bara är att spela in och släppa, säger hon.