Även om vissa har förmånen att känna att ens jobb också är ett kall, kan väl de flesta ändå känna att det är skönt när klockan slår hemgång. Men att få tillgång till de anställdas entusiasm och avleda missnöje över brister i verksamhet och villkor är något många chefer drömmer om. Det är också en tjänst som många managementcoacher säger sig kunna erbjuda.
Att göra saker tillsammans och kämpa för ett gemensamt mål kan vara både givande och roligt. Men när en okänslig chef står för underhållningen kan det ibland bli både pinsamt och fel.
Sophia Schavon åkte med jobbet i Uddevalla kommuns hemtjänst på en obligatorisk utbildningshelg i ett gammalt mentalsjukhus, ombyggt till konferenshotell. Nu skulle man ha trevligt och lära känna varandra.
– Vi i personalen hade önskat att man som föreläsare tagit in en demenssjuksköterska. Det hade varit nyttigt för vårt arbete. I stället tog de in det som var intressant för cheferna, ekonomer högre upp i kommunen som berättade ingående hur deras arbete fungerade.
Efter middag med vin var det dags att släppa loss. För ändamålet hade chefen hyrt en karaoke-anläggning och hon startade själv upp första låten.
– Hon hade fått mer vin än vi andra önskat och började sjunga Carola. Hon slutade inte förrän efter fem låtar, då hon var tvungen att gå och lägga sig. Vi hade inte jättemycket respekt för henne som det var, men det ökade ju inte direkt när vi hade sett henne i det tillståndet.
I efterhand ser Sophia Schavon inte att initiativet vare sig bidrog till någon ökad sammanhållning, eller förståelse för hur arbete och ekonomi skulle läggas upp. Speciellt gemytligt var det inte heller.
Men företagspepp behöver inte bara handla om ökad trivsel. I telemarketingbranschen är trycket högt på de anställda att prestera max varje dag, gärna ännu mer. Johan Svensson, som via telefon säljer försäkringar, berättar att hans chefer i början av året tog till ett litet okonventionellt trick.
– Vi hade ett tidigare säljrekord och nu gällde det att slå det. Gjorde vi det skulle vi dagen efter få champagne och jordgubbar. Det gjorde vi också och nästa morgon stod de högre cheferna där och skålade med oss, berättar han.
Även om det inte alltid bjuds på champagnefrukost är olika typer av belöningar vanliga. Den som pressar sig kan få biocheckar och vid ett tillfälle även en utlandssemester. Johan Svensson berättar att företaget ofta köper in flak med energidryck som de anställda fritt får plocka ur.
– Ser man igenom den fina fasaden så tänker de: ”Ger vi dem socker så blir de lite mer aktiva och säljer bättre”. Det är ett lite fult sätt att köra, för många upplever det som en förmån.
För de som jobbat längre har dock belöningssystemet börjat kännas mer ihåligt. Johan Svensson säger också att upplevelsen av förmåner skyler över att faktiska brister i arbetsmiljön. Kontorsstolarna är fallfärdiga och de två fungerande mikrovågsugnarna i lunchrummet räcker inte för de 40 anställda som under 40 minuter ska värma och äta sin mat. Men många blir inte så långvariga i företaget. Telemarketingbranschen är för många ungdomar en genomgångsbransch.
– Många kommer ju hit och jobbar bara en månad. De som jobbar kvar känner väl att det är för mycket press och att det sätts orimliga mål.
Namnet, Johan Svensson, är fingerat. Han vill trots allt jobba kvar, eftersom han trivs med sina arbetskamrater. Av rädsla för att bli av med jobbet vill han inte använda sitt riktiga namn.
Men på många arbetsplatser är den typen av direkta belöningar inte längre nödvändig. Där finns redan en mentalitet av att dela identitet med företaget. Men det är också något som företagen aktivt arbetar för att skapa.
Ett sådant är det it-support-företag som Can Unal jobbar för. Hans arbetsköpare jobbar hårt för att skapa en gemensamhetskänsla på arbetsplatsen. Länge satt det en lapp på en whiteboard-tavla med texten: ”Arbete ger livet en mening.”
– En dag hade någon rivit ned lappen. Då frågade en kollega: ”Vart tog lappen vägen? Den gav bra arbetsmoral”, berättar han.
Under sin tid på företaget har han fått gå på två ”feel good-konferenser.” När informationen om en halvdag om träning och hälsa gick ut till personalen, tyckte han att det lät bra. Men när väl föredraget kom igång visade det sig att syftet var lite mer långtgående.
– När man väl kom dit tog det tio minuters snack om hur muskler påverkas av träning, innan det tog en ny vändning. Hälsa och fritid byttes mot företaget och jobbet.
För Can Unal blev det uppenbart att föredraget egentligen handlade om hur man på sin fritid kunde träna, för att sedan på jobbet kunna prestera så bra som möjligt. Bland annat fick de lära sig hur de skulle sitta rätt så att de kunde jobba till efter klockan sex. Det var därför inte utan viss skepsis han en tid senare gick till företagets andra halvdagskonferens om psykiskt välmående.
– Det var en hobbypsykolog som hade skrivit någon bok. Han pratade om hur han hade känt ilska på jobbet många gånger. Sedan berättade han om hur man kunde tänka annorlunda.
Föreläsaren kom med handfasta tips om hur man skulle hantera sådana känslor.
– Han sade: ’När du har haft en hetsig dag och det börjar bli rätt mycket, sätt dig ned och meditera och titta på de här färgerna för det stillar dina sinnen’. Hur man slapp nästa konflikt och vara glad på jobbet, berättar Can Unal.
Men det larviga i föreläsningen blev mindre roligt när han märkte hur hans arbetskamrater verkade köpa argumentationen.
– Det blev sektigt och något slags trans där på föredraget. ”Vi vill må bra, för att kunna prestera bättre i vårt arbete.” Det var en indoktrinering i hur man är en bra arbetare och att jobbet var hela privatlivet. Jag försökte leda in det på fritiden, men det leddes bara bort. Jag gick därifrån för jag stod inte ut.
Can Unal berättar att på hans arbetsplats har företaget lyckats etablera den här bilden hos de flesta av hans arbetskamrater. Men också effektivt förhindrat kritik. Att diskutera arbetsmiljöfrågor eller lön är otänkbart. Det uppfattas som att förstöra stämningen. Inte ens fackombudet från Unionen vill det, säger han.
– Sektkänslan är nästan överväldigande för du vågar inte säga något annat. Det är skamligt att ta upp känsliga saker. Kanske hatar andra det lika mycket som jag, men det får man ju inte veta eftersom man inte har den diskussionen. Det finns inte utrymme för det.
Till skillnad från Johan Svensson börjar Can Unal få nog. Men medveten om att mentaliteten är utbredd i den bransch han jobbar i, funderar han nu på att byta.
– Man håller tillbaka och mår dåligt när man kommer hem för man har inte varit sig själv. Man måste passa in eller byta jobb. Jag kommer nog försöka byta yrke för jag står inte ut med den här sektmentaliteten.