Det är glädjande att veta att det kommer 140 miljoner kronor till hemtjänsten i år. Det är glädjande att veta att vi ska få gångtid och tid för administration. Det är glädjande att veta att det kommer ett nytt ersättningssystem för hemtjänsten som utgår efter tid i stället för nivåer.
Men hur blir det med kontrollen? Hur blir det med att pengarna används på rätt sätt? Det saknas ett kontrollsystem som är på riktigt och inte bara låtsaskontroll.
En biståndshandläggare kan bara kolla sina egna brukare. Men en sådan kontroll blir det sällan – nästan aldrig – i verkligheten. I ett schema kan flera biståndshandläggare vara inblandade. Det är omöjligt att genomföra en kontroll på det här sättet.
Förvaltningen bokar alltid tid för sina kontrollbesök. Schemana ser alltid bättre ut vid den tidpunkten.
Det som saknas är lag på stickkontroll på obokade tider. Det som saknas är att följa en brukare – jämfört med biståndsbeslut – en viss period. Eller kontroll av alla scheman under en viss period med biståndsbeslut och gångtider. Det saknas kontroll av att det är rätt antal medarbetare som jobbar på dagliga scheman som passar insatserna hos olika brukare inklusive gångtider. Det saknas bemanningskontroll vid sjukdom och laglig möjlighet att tvinga ett företag att kalla in extra arbetare utifrån om flera blir sjukanmälda samtidigt. Det saknas kontroll av att biståndshandläggare inte använder samma schablontid hos dementa som hos icke dementa. Det är jobbigt och kanske tycks det onödigt, men det gamla kontrollsystemet ger stor möjlighet att spara mycket pengar från den dagliga omsorgen.
Ett litet exempel: En sängliggande gammal kvinna – över 90 år – får 20 minuter för middag. Hon har varken matlåda eller mikro och hon kan inte äta själv. Hon får 20 minuter om det kommer en fastanställd till henne. Men hon får bara tio minuter om det kommer en timanställd till henne. Efter besöket har den timanställda en tiominutershjälp till utan gångtid mellan de två korta, snåla hjälpbesöken.
Ovanstående är en liten besparing. Men hela dagen finns många, många sådana besparningar som aldrig kan kontrolleras med det gamla systemet. Och det blir en bra besparing för företaget efter veckor, månader och år.
Behovet av ett fungerande kontrollsystem är stort hos äldre och medarbetare för att pengarna som satsas på hemtjänsten ska användas på rätt sätt.
Tidigare inlägg i debatten:
”Att jobba i hemtjänsten numera betyder inte samma sak som för tio år sedan. Det känns allt oftare som om både hjälptagare och arbetare förnekas som människor och betraktas bara som objekt för att göra vinst.”
Ildiko Kaufmann i Arbetaren nr 24
”Utifrån den äldres behov ska en individuell bedömning av tidsåtgången alltid göras där det kan ske avsteg såväl med minskning eller en ökning av tiden jämfört med schablontiden. […] Flera olika insatser görs just nu för att förbättra medarbetarnas villkor inom hemtjänsten.”
Äldreborgarrådet Joakim Larsson, M, Stockholms stad, i Arbetaren nr 2