För fyra år sedan inträffade en olycka med en guidad buss i Kolmårdens safarihägn. Föraren förlorade tillfälligt kontrollen i en kurva, bussen gled av vägen, fastnade, och två rutor krossades mot ett träd.
”I detta ögonblick ser jag att hägnets åtta brunbjörnar, som alldeles innan smällen legat och vilat till höger om bussen, nu befinner sig strax utanför de krossade rutorna. Vargarna befinner sig bakom björnarna och cirkulerar. Folk har panik, skriker och gråter och gömmer sina barn under jackor.” Så beskrev en av guiderna på bussen olyckan för Norrköpings Tidningar år 2008.
Det tog en halvtimme innan en ny buss dök upp för att föra bort passagerarna – då hade föraren av safaribussen redan hunnit få loss den och kört tillbaka till säkerhetsslussen.
En av guiderna var sommarjobbande Maria. Hon mådde psykiskt dåligt efter olyckan men fick inte tillräckligt stöd av arbetsledningen. I stället för att få andra arbetsuppgifter sjukskrevs Maria under resten av sommarjobbstiden, och till att börja med fick hon inte ut hela sin lön. Hennes fackförening, Norrköpings LS av SAC, drev ärendet och Maria fick senare ut den återstående lönen samt ersättning för läkarbesök.
– Sommarjobbarna hade bara fått rådet att ”gå ut tillsammans i armkrok” om något hände med bussen. Vem vill vara den som går ut först i en sådan situation? Säsongsarbetare utan särskild utbildning bland vilda djur, det är klart att det kan gå illa, säger Rickard Karlsson som var en av Norrköpings LS förhandlare.
Ett annat ärende drevs samtidigt: en LS-medlem fick höra att hon inte var välkommen tillbaka till jobbet, då hon ifrågasatt säkerheten på djurparken efter olyckan.
Rickard Karlsson tycker det är anmärkningsvärt att Kolmården inte tog de anställdas kritik av säkerheten på allvar. Han tror att den tragiska arbetsplatsolyckan den 17 juni, då en ensam djurskötare dödades av vargar, hade kunnat förebyggas.
– Även 2008 dröjde det lång tid innan annan personal kom till platsen. Vi påtalade flera brister redan då, till exempel att säkerhetsgenomgångarna inte var tillräckliga och att Kolmården verkade ha dåliga rutiner om något inträffade.
Norrköpings LS anmälde olyckan i safarihägnet 2008 till Arbetsmiljöverket. Kolmården anmälde också olyckan, om än något sent, enligt ansvarig på verket.
I djurparkens eget svar till Arbetsmiljöverket hävdades att ”djuren aldrig utgjorde någon säkerhetsrisk”. Kolmården beskrev också de instruktioner som de anställda skulle ha fått, menade att något liknande inte inträffat tidigare och sade sig överväga att ändra den aktuella väg som bussen kört.
– Vi fann inte någon anledning att gå vidare då man funderade på att ändra vägsträckan. Det är inte alltid vi ställer krav på arbetsgivaren efter en inspektion med anledning av en olycka, om vi ser att åtgärder ändå vidtas, säger Gunnel Gyllensvaan Erichs, jurist på Arbetsmiljöverket i Linköping, till Arbetaren.
I måndags, drygt en vecka efter den uppmärksammade dödsolyckan bland vargarna, ställde Arbetsmiljöverket nya krav på Kolmården: Utred olyckan, riskbedöm arbetet med vargar och vidta åtgärder för att något liknande inte ska hända igen. Kolmården får till den 30 september på sig, skriver TT. Samtidigt pågår både en intern utredning på Kolmården och en polisutredning.
Arbetaren har inte kunnat nå Kolmårdens djurpark för en kommentar kring detta eller kring olyckan år 2008.
Fotnot: Maria heter egentligen något annat.