Det välkända undersökningsföretaget Skop, som bland annat genomför valundersökningar, lämnade förra torsdagen in sin konkursansökan. Men företaget meddelade inte de anställda. Den Skop-anställda som Arbetaren har varit i kontakt med fick i stället reda på det via medierna.
– På måndagen satt jag och läste på Dagens media och så var det huvudnyhet att Skop hade gått i konkurs. Det var inget man mejlat ut eller berättat för oss, säger den Skop-anställda som inte vill gå ut med sitt namn av rädsla för att företaget ska obstruera löneutbetalningen.
När han läst artikeln ringde han upp kontoret för att höra om det här verkligen stämde, men ingen kunde ge något svar.
– När jag ringde var det ingen som svarade. Sedan fick jag tag en arbetsledare som inte visste så mycket heller.
Den anställde säger att beskedet kom som en chock. På ett personalmöte innan sommaren meddelade cheferna att bolaget fått så många nya uppdrag att man var tvungna att nyanställa. Nu väntar i stället arbetslöshet.
– Jag trodde att vi som jobbade satt rätt säkert. Det skulle finnas gott om jobb. Jag var ju lite oroligt för hur det skulle bli med lönen den här månaden. Men man vet ju inte vad man ska göra sedan om det läggs ned helt och hållet.
Arbetaren har tidigare skrivit om undersökningsföretaget. I nummer 22/2012 vittnade tidigare anställda om vad de beskrev som ”obefintlig anställningstrygghet.” De beskrev också att de pressade arbetsvillkoren lett till att de anställda känt sig tvingade att själva fylla i intervjusvar för att hinna med de snäva tidsramarna. Bolagets vd Birgitta Hultåker uppgav sig då bli förvånad över uppgifterna.
När Arbetaren kontaktar henne beskriver hon anledningen till konkursen som en naturlig följd av marknadsekonomin. Undersökningsföretagens villkor är extra svåra.
– Det är helt enkelt så att det är en tuff bransch vi jobbat i. När en verksamhet inte blir lönsam, när den går med så stor förlust, kan man inte driva den längre, säger hon.
Hon säger dock att de anställda ska få betalt för den tid de jobbat genom den statliga lönegarantin.
– Det finns regler för hur man handlägger en konkurs. Vi följer de reglerna. Det innebär att de som arbetat hos oss också får lön för det arbete de gjort.
På frågan varför de anställda fick reda på det först genom media svarar hon att det berodde på tidsbrist.
– Det gick ut väldigt snabbt. Media letade reda på det innan vi hann göra något.
Hur kommer det sig att ni inte meddelade personalen innan ni lämnade in konkursansökan?
– Det finns regler när det gäller konkurs. Man får inte delge vissa delar av verksamheten. Man kan inte specialbehandla någon.
Kunde ni inte ha skickat ett mejl samtidigt?
– Nu tänkte jag inte svara på mer frågor. Är det något ytterligare är det så att jag inte längre svarar för bolaget.
Men Arbetarens källa inom företaget är inte imponerad av Birgitta Hultåkers tidsbristsförklaring. Han tycker att företaget mörkade den svåra situationen och att det borde ha skötts snyggare. Redan innan helgen delades nya uppgifter ut.
– En konkurs är väl inget som kommer över en natt. Framför allt borde de ha berättat det för sina anställda. Inte berätta det i media först.
Företaget har enligt sitt senaste bokslut 12 anställda, men har, enligt Arbetarens källa, även ett 30-tal timanställda intervjuare. Företaget omsatte drygt 18 miljoner kronor under 2011. Bland dess kunder finns företag, kommuner, statliga myndigheter, medier och intresseorganisationer.