När klockan slog åtta lokal tid lade hamnarbetare i flera europeiska hamnar ned arbetet i protest. Under en timme varken lastades eller lossades fartyg av de hamnarbetare vars fackförbund tillhör hamnarbetarinternationalen IDC. Däribland hamnar i Danmark, Grekland, Spanien och samtliga hamnar i Sverige. Entimmesstrejken utfördes i sympati med de portugisiska hamnarbetarna som strejkat i över en månad.
– Vi uppskattar allt stöd. Det som händer oss nu kommer att eka i hela Europa, säger António Mariano, hamnarbetare i Lissabon och tidigare ordförande i hamnfacket Sindicato dos estivadores de Lisboa.
Nu går också startskottet för ytterligare strejker mot EU:s krav på avreglering av Portugals hamnar, strejker som följer i den ekonomiska krisens kölvatten. För att bevilja lån till Portugals krisande statsfinanser har EU ställt sparkrav på regeringen. Bland annat total avreglering av landets hamnar och en upplösning av den strikta arbetsdelningen mellan skeppsbesättning och hamnarbetare.
– De försöker förvisa oss hamnarbetare från skeppen. Vi vet att ödet som kommer drabba oss är arbetslöshet. Vi har ingen annat val än att strejka, säger António Mariano.
Men han säger också att det i grunden ligger en önskan från EU och den portugisiska staten att slå sönder facken. Hamnarna utgör ett undantag i många av de europeiska länderna där facken har ett stort inflytande. I Portugal är generellt 20 procent fackmedlemmar, medan hamnen har en hundraprocentig organiseringsgrad. De europeiska hamnarbetarna misstänker nu att EU försöker införa det tidigare misslyckade hamndirektivet land för land med start i Portugal.
– Nu attackerar de hamnarbetarna, men de vill förstöra hela arbetarrörelsen. Om sympatiåtgärden i sig inte är stark nog sänder den ett starkt budskap om att åtgärderna kan öka. Jag hoppas de förstod det budskapet, säger António Mariano.
Strejken sammanföll med Europeiska kommissionens konferens om en europeisk hamnpolicy i Bryssel. På konferensen protesterade representanter från IDC-fack mot avregleringskraven.
I ett regnigt och ruggigt Göteborg samlades Hamnarbetarförbundets medlemmar vid containerporten på utsatt tid.
– Jag hoppas att det innebär att man tänker sig för där nere i Portugal när man tar de här besluten. Men även att hamnarbetarna i Portugal känner lite värme. Det är viktigt i sådana här lägen, säger Peter Annerbäck, Hamnfyrans ordförande.
Han säger att beslutet om att sympatistrejka togs enhälligt av samtliga avdelningar i Sverige, utom Stockholm. Där valde man att invänta förbundsstyrelsens rekommendation, som senare också blev för strejk.
– Det är solidaritet helt enkelt. Vi har haft hjälp av alla hamnar tidigare. Kapitalet går över alla gränser och då måste fackföreningar börja göra det också. Ser man riktigt krasst på det har vi ju samma arbetsgivare, säger han.
Enligt Peter Annerbäck infann sig en närmast högtidlig stämning.
– Gubbarna tyckte att det kändes bra. Man känner att man är hamnarbetare i första hand och inte bara anställd i något företag.
De europeiska hamnarbetarna har framgångsrikt lyckats stoppa två tidigare EU-hamndirektiv med samma innebörd. Första gången 2003 och den andra 2006. Då skedde aktioner i samarbete med Transportarbetareförbundet, vilka också organiserar i Sveriges hamnar. Denna gång nöjer sig Transport med att uttala sitt stöd till de portugisiska hamnarbetarna.
Men Peter Jeppson, vd för arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar har varken förståelse eller stöd att uttala.
− Jag tycker att det är helt orimligt. Alldeles oavsett de bakomliggande skälen i Portugal så är det helt orimligt att det är tillåtet att vidta strejkåtgärder av politiska skäl. Alltså, det här med politiska strejker det tycker jag borde vara förbjudet helt enkelt, säger Peter Jeppsson till Sveriges Radio.
Strejken genomfördes, förutom i tidigare nämnda länder, i Italien, Malta, Cypern och Frankrike.