Lina Thomsgård funderade länge innan hon gick fram till chefen på en av Stockholms populäraste nattklubbar och frågade: Varför är det så få tjejer som spelar skivor hos er? Svaret kom lika reflexmässigt som direkt: ”Vi vill gärna ha tjejer som spelar hos oss, men de är tyvärr så svåra att hitta”.
Där och då, en mörk natt 2010, uppstod Rättviseförmedlingen. Dagen efter loggade Lina Thomsgård in på Facebook och lade ut en fråga. Hon efterlyste kvinnliga discjockeys och hann inte mer än att koka en kopp te innan svaren ramlade in.
Vid lunchtid hade hon samlat in 120 namn som hon genast skickade över till till nattklubbschefen.
– Det var så vi startade. Vi ville visa på att det visst finns folk. Många barchefer och bokare har redan sina nätverk och bokar dj:s av gammal vana, säger Sofia Embrén, vd för Rättviseförmedlingen.
Lite senare samma år genomförde Rättviseförmedlingen en undersökning av Stockholms uteliv. Siffrorna talade sitt tydliga språk. Endast var fjärde dj var kvinna. Ursäkterna lät ungefär likadana på alla ställen. Det var, hävdade de tillfrågade, svårt att hitta tjejer.
Tillsammans började folket bakom den allt mer växande föreningen Rättviseförmedlingen att klura på idéer. Svaret blev, förutom listan på de redan aktiva dj:erna, att tillsammans med klubben Spybar starta en skola för att lära intresserade tjejer att spela skivor. Allt som behövdes var nyfikenhet, musikintresse och passion för musiken. Spybar ställde upp med lokaler, personal och utrustning. Etablerade dj:s arbetade volontärt för att lära ut grunderna i mixteknik.
Caroline Odén är projektledare för Dj-förmedlingens kurser och en av initiativtagarna.
– Vi ville göra något väldigt praktiskt och pragmatiskt. Så sommaren 2011 bestämde vi oss för att arrangera en kurs. Intresset blev enormt. Fler än 300 unga tjejer hörde av sig. Vi hade tyvärr inte möjlighet att ta emot alla men vi lyckades ordna plats åt 50 tjejer som fick gå kursen, säger hon.
Responsen från både deltagare och klubbarrangörer blev, enligt Caroline Odén, enbart positiv.
Huruvida det hittills märkts av bland barerna och nattklubbarna i Stockholm vet hon inte eftersom någon ny undersökning inte gjorts. Men fler och fler hör av sig till Rättviseförmedlingen när de vill få tag i dj:s och listan med namn fylls hela tiden på.
– Jag tror att det här kan göra stor skillnad. Av tradition har det alltid varit mestadels killar som spelar skivor ute, men vi tycker att det är roligare om alla på ett ställe känner sig representerade. Det blir bättre stämning och ger fler dimensioner åt klubblivet. Jag tror att alla drar nytta av en större könsfördelning i dj-båset, säger Caroline Odén.
Det är inte bara i Stockholm som Rättviseförmedlingens undersökning resulterat i dj-kurser och diskussioner. I Göteborg försöker nätverket Yoko Dj:s regelbundet pusha unga tjejer att börja spela skivor. De håller kurser och låter sedan deltagarna spela på fester. Enligt Caroline Odén är steget från tanke till verklighet inte alls så stort som många tycks tro.
– Det behöver inte vara så tekniskt avancerat för att få en spelning. Du behöver till exempel sällan kunna scratcha. Be någon visa dig grunderna, våga och tro på dig själv.
Vad anser du är viktigast för att lyckas som dj?
– Passion för musiken och att du vill att alla ska ha roligt där du spelar. Det räcker långt så.