Den franske kultregissören Leos Carax är tillbaka efter 13 år. Hans nya film Holy Motors är en existentiell science fictiontripp och en av årets mest omtalade filmer. Kylie Minogue är en av anledningarna.
Bara inledningsscenerna får andra filmer att blekna. Leos Carax själv vaknar upp i ett hotellrum mitt i natten och tränger sig in till en biosalong med till synes döda eller avtrubbade åskådare. Utanför hörs fiskmåsar. En svart hund närmar sig kameran.
– Jag lever när jag filmar. Jag är död när jag pratar om dem, säger Leos Carax när jag träffar honom en varm höstmorgon i New York.
Det romantiska geniet som gav världen De älskande på Pont-Neuf (1991) har talat. Han har kommit till en biograf på New Yorks östra sida för att ge en av sina sällsynta intervjuer. Bakom sina solglasögon verkar han obekväm.
– Det är egentligen ett mirakel att filmmediet existerar, ett mirakel att man uppfann det. Men det måste alltid återuppfinna sig själv för att överleva, säger Leos Carax och lägger sin ljusbruna hatt vid sidan om stolen.
I Holy Motors har Leos Carax uppfunnit ett yrke som inte finns. Vi följer Oscar (Denis Lavant) som från morgon till kväll åker runt Paris i en vit limousin för att hålla ett antal kryptiska ”möten”. Den äldre, vackra chauffören Céline (Edith Scop) är den trogna assistenten. Varje ”möte” kräver en på förhand tilldelad roll. Denis Lavant spelar en rabiat vettvilling med groteska naglar, krökryggad tiggarkvinna med kort käpp, en mördare och sitt offer, familjefar, en äldre man på dödsbädden med flera. Varje roll utspelas i en ny genre. Allt från film noir, musikal, melodrama, science fiction till John Woo liknande action, bland annat.
Holy Motors kan ses som ett kärleksbrev till filmhistorien och filmskapandet. Det finns spår av Georges Franjus, Jean-Luc Godards och King Vigors filmer men också från Carax egna.
– Min film handlar inte om film men det har filmens språk. Det är science fiction, en värld inte så långt från vår, säger Leo Carax som påstår att han aldrig ser om sina filmer.
Leos Carax minns inte exakt hur ursprungsidén till filmen kläcktes.
– Jag var fascinerad av de många limousinerna med bröllopsfester jag såg i mina kinesiska kvarter i Paris. Jag tyckte det var konstigt, de såg ut som kistor. Erotiska och morbida på samma gång. Folk låtsas vara berömda därinne, men man kan inte se dem, säger Leos Carax.
Holy Motors verkar besatt av det förflutna och av att förlora.
– Jag försökte berätta om erfarenheten av att leva i den här världen. Om en man som går från liv till liv på en och samma dag och som upplever känslor man vanligtvis upplever under en hel livstid., säger Leos Carax.
Förlorad tid är något Leos Carax väl känner till. Han har inte haft bråttom med filmskapandet genom åren. Tre långfilmer gjorde han i 20 årsåldern och två sedan dess. Han är 51 år idag. På 1980-talet geniförklarades han med kultfilmerna Boy Meets Girl (1984) och Ont blod (1986), som följdes upp av succén De älskande på Pont-Neuf. Det är 13 år sedan Carax förra film Pola X (1999) hade premiär. Han har under många år försökt att arbeta utanför Frankrike men flera projekt havererade. Leos Carax berättar att han levt ett isolerat liv avskilt från Frankrikes filmindustri och precis som i hans andra filmer har Paris en symbolisk roll även i Holy Motors.
– Jag hatar Paris. Men jag återupptäckte staden när vi filmade igen. Jag gillar fortfarande broarna, det är allt. Jag förstod att om jag skulle filma snabbt och tillsammans med Denis så var jag tvungen att stanna, säger Leos Carax.
Denis Lavant är skådespelaren som varit med i fyra av fem Carax-filmer. En kameleont med tusen ansikten.
– Jag känner egentligen inte Denis. Vi är inte vänner i riktiga livet. Vi äter inte middagar tillsammans och pratar nästan aldrig. Men jag skulle inte kunna göra någon av mina filmer utan honom.
En annan skådespelare som förvånade många att se i rollistan var Kylie Minogue. Hon kom med i sista minuten efter att Leos Carax före detta flickvän och musa Juliette Binoche hoppat av. Minogue har en liten nyckelroll.
– Det var filmaren Claire Denis (White Material, Beau Travail) som tipsade mig om henne. Jag ville göra en scen i varuhuset La Samaritaine med två ”spöken” som mötte varandra igen. När jag såg Denis och Kylie tillsammans så kändes det som att paret funnits förut, säger han.
Leos Carax har aldrig varit särskilt intresserad av skådespeleri. Men med rollspelen, de groteska maskerna, förvandlingarna och teaterspegeln i Holy Motors gör han en slags tribut till yrket. Han skrockar till.
– Vi människor har alltid varit mutanter. För mig handlar den här filmen om erfarenhet. Vill vi fortfarande ha erfarenhet? Alla bra science fictionfilmer handlar om verklighet. Kan vi möta den? Holy Motors ställer de frågorna, men jag vet inte svaren.