Över 232 av flygbolaget Iberias avgångar till och från Spaniens flygplatser ställdes in under tisdagen, sedan flygfackens strejk gick in på sin andra dag. Den fem dagar långa strejken på flera av Spaniens största flygplatser inleddes på måndagsmorgonen och är en av tre planerade strejker, samtliga fem dagar vardera. Anledningen är arbetarnas missnöje med det krisdrabbade bolagets nedskärningsplan som satts i verket. 3 800 personer har redan blivit uppsagda och kommer redan nästa månad att stå utan arbete i ett land med 26 procents arbetslöshet.
– Ingen går säker från att få sparken, säger underhållsteknikern Elias Gonzales på plats på Madrids flygplats Barajas under måndagens strejk till Reuters.
På given signal lämnade närmare 10 000 Iberia-anställda på de strejkutlysta flygplatserna sina poster på måndagsmorgonen. På Barajas utanför Madrid tågade omkring 2 500 anställda i åtta kilometer runt flygplatsen. Portarna till Terminal 4 blockerades av kravallpolis, men omkring 500 demonstranter lyckades tränga sig igenom polislinjen och fortsatte protesten inomhus.
Utanför portarna på Barcelonas flygplats El Prat samlades närmare 1 000 flygvärdar, tekniker och lastare för att protestera mot uppsägningar och försämrade arbetsvillkor. Här lyckades protesten flytta in i flygplatsen utan motstånd.
– De vill sänka våra löner och öka antalet arbetstimmar och mycket annat. Lönesänkningarna uppgår till 35 procent, säger Isabel Bravo, organisatör på CCOO, ett av facken som organiserar flygpersonalen.
Strejken omfattade ursprungligen samtliga av de omkring 20 000 anställda, men enligt spansk lag har anställda vid flyget begränsad strejkrätt. Hälften av de anställda tvingas därför jobba vidare, trots varslet. Detta till trots beräknas strejken ändå ställa in hälften av inrikesflygets avgångar och 10 procent av utrikesavgångarna. Enligt facken är uppslutningen 100 procent, bland de som har rätt att strejka.
Redan i november förra året tillkännagav Iberia att de planerade att säga upp 4 500 anställda, mer än en fjärdedel av personalen. Facken meddelade då företaget att de var beredda att förhandla om lönesänkningar, under förutsättning att man kunde undvika uppsägning.
Den varslade strejken som skulle ha utlösts under julen ställdes in. Men enligt Isabel Bravo var företaget inte beredda att gå med på en sådan kompromiss.
– Företaget sade att de ville sänka lönerna, men att de inte kunde garantera att det inte blev några uppsägningar. Därför kämpar vi nu för vår framtid, säger hon och hennes röst dränks nästan i oväsendet från tutor, megafoner och talkörer på flygplatsen.
– Vi hoppas nu att regeringen försöker skapa en överenskommelse mellan arbetarna och företaget.
Vid denna tidnings pressläggning har den borgerliga regeringen intagit en passiv hållning. Infrastrukturministern Ana Pastor har uppmanat parterna att återvända till förhandlingsbordet. Hon varnade samtidigt för den ekonomiska skada som strejkerna skulle innebära för landets redan hårt krisande ekonomi. Turismen står för 11 procent av landets BNP.
– Vi kan inte tillåta att Spanien förlorar mer än tio miljoner om dagen. Den sortens smäll kommer att påverka oss alla, sade Ana Pastor till Reuters innan strejken bröt ut.
2011 gick Iberia samman i en koncern med flygbolaget British Airways. Facken anklagar nu det brittiska bolaget för att plundra Iberia.
– British Airways tar över Iberias tidigare flighter en efter en. British Airway fortsätter att växa, medan Iberias flighter och personal minskar för varje dag som går, säger Isabela Bravo.
Hon får medhåll från Miguel-Anxo Murado, spansk journalist och politisk kommentator.
– Samgåendet mellan British Airways och Iberia för två år sedan favoriserade British Airways betänkligt. Ledarskapet är huvudsakligen brittiskt och de har inte lyckats hitta en kompromiss med den spanska personalen, säger han till ryska RT.
Flygbolaget räknar med att strejkveckan kommer att leda till 1 200 inställda avgångar. Två ytterligare veckostrejker är planerade med start den 4 respektive 18 mars.