Tre fackledare på en Volvofabrik i Bangalore i Indien, som tillverkar bussar, ska ha blivit omplacerade av företagets ledning sedan de under flera månader strejkat för bättre arbetsvillkor.
– Det är ganska klart att det handlar om något slags hämnd för strejken. I alla dessa år har vi praktiserat en förhandlingsordning där vi alltid har möten med alla inblandade kring omplaceringar. Den här gången blev vi bara tillsagda, säger Raja SV, som sitter i fackklubbstyrelsen och är en av de tre som omplacerats, till Dagens Arbete.
Strejken, som avslutades i februari, och de sista veckorna övergick i hungerstrejk, rörde främst de låga löner som företaget betalar den inhyrda fabrikspersonalen i Indien, vilka utgör en stor del av arbetsstyrkan.
Enligt tidningen Dagens Arbete ligger en normal månadslön för en inhyrd Volvoarbetare i landet på 650 kronor i månaden. Dessutom ska biljätten ha skärpt många av de redan tuffa regler som finns på fabriken i Bangalore. Exempelvis berättar en av de anställda för Dagens Arbete att en halvtimmes försening till jobbet nu straffas med en halv dags utebliven lön.
– Vi håller precis på att undersöka vad det är som har hänt. Rör det sig om en bestraffning från företagets sida är det naturligtvis helt oacceptabelt, säger Lars Ask som är koncernfackets internationella sekreterare på Volvo till Arbetaren.
Lars Ask har själv besökt fabriken i Indien och säger att facket nu planerar ytterligare en resa efter att uppgifterna om omplaceringar kommit fram.
– Än så länge är det för tidigt för oss att veta vad som egentligen hänt. Men självklart finns där ett stort missnöje från den inhyrda personalens sida. De går ju på betydligt sämre villkor, säger han.
De tre fackliga ledarna som nu blivit omplacerade har alla arbetat på fabriken sedan starten för 15 år sedan. Men från företagets sida menar man att omplaceringarna har med fabrikens sämre ekonomi att göra.
Lars Ask säger till Arbetaren att koncernfacket i Sverige inte brukar lägga sig i konflikter som rör löner i andra länder utan menar att det sköts på lokal nivå av facket i Indien. Skulle det däremot visa sig att fabriksledningen i Bangalore omplacerat de fackliga ledarna som en bestraffning för den nästan fyra månader långa strejken kommer facket att reagera, enligt Lars Ask.
– Men vi måste som sagt bilda oss en egen uppfattning och ska därför försöka ta oss till Indien så snart som möjligt, säger han.
Vad tror du själv om det som kommit fram?
– Ingen rök utan eld, så brukar det ju faktiskt vara. Mer kan jag nog inte säga just nu.
Om det visar sig stämma att arbetare straffas för sitt fackliga engagemang, vad gör ni från svenskt håll då?
– Då måste vi givetvis agera mot företagsledningen här. För det är i sådana fall helt oacceptabelt, men vi är som sagt mitt uppe i arbetet just nu.
Enligt en undersökning utförd av en svensk forskargrupp vid Umeå universitet, som träffat arbetare på Volvos fabriker i bland annat Indien, Mexiko och Sydafrika, anser Volvoarbetarna i de tre världsdelarna att biljätten är den sämsta arbetsköparen i branschen.