Den 30 mars lämnade drygt 400 arbetare på containerterminalen vid världens tredje mest trafikerade hamn, Hongkong International Terminals, sina arbeten. Kravet de strejkande arbetarna reste var tio kronor högre lön per timme. Hamnbolaget ägs av Li Ka Shing, som enligt den amerikanska tidskriften Forbes är världens åttonde rikaste person. Han vägrar dock att gå med på hamnarbetarnas krav och hänvisar i stället till de underentreprenörer som är verksamma vid hamnen. Många av dessa företag ägs dock även de av Li Ka Shing genom företaget Hutchison.
Enligt facket i hamnen Hong Kong Dockers Union, HKDU, har hamnarbetarna inte fått någon lönehöjning de senaste 15 åren. Det samtidigt som levnadsomkostnaderna ökat dramatiskt i Hong Kong.
– Arbetsförhållande där är fruktansvärda. Vi följer så klart utvecklingen av vad som händer och kommer de med rop på hjälp så får vi naturligtvis diskutera om det kan bli aktuellt med sympatiåtgärder, säger Eskil Rönér, förbundsordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet.
Facket HKDU har, enligt ett domstolsbeslut, fått rätt att komma in på hamnområdet och hoppas nu därför att kunna locka ut ännu fler arbetare i strejk.
– Vi har försökt få till ett möte med både hamnbolaget och underentreprenörerna väldigt länge nu, men det har inte visat något som helst intresse av att prata med oss, säger Chan Chiu-waw från HKDU till den amerikanska tv-kanalen CNN.
I ett stöduttalande för de strejkande arbetarna uppmanar nu också Internationella hamnarbetarförbundet, IDC, underentreprenörerna att påbörja förhandlingar med facket så fort som möjligt. Till tidningen South China Morning Post säger en av de strejkande, Mong Wing, att hamnarbetarnas åtgärder riskerar att påverka hela stadens ekonomi, men att de måste fortsätta att kämpa för sina rättigheter och att de är värda mer pengar i lön.
– Många där arbetar under slavlika förhållanden och får knappt lämna sina lastkranar. De finns massor av övervakningskameror som håller koll på arbetarna. Det här är en utveckling vi även sett ibland annat Grekland där kinesiska företag tagit över flera hamnar, säger Eskil Rönér.
Förutom strejken har även flera demonstrationer hållits utanför hamnen med tusentals deltagare. Enligt South China Morning förlorar hamnbolaget i och med strejken omkring fem miljoner kronor om dagen. Men trots det tycks inte Li Ka Shings vilja ge med sig för arbetarnas krav.
På flera platser runt om i världen har solidaritetsmanifestationer hållits för att uppmärksamma hamnarbetarnas situation. I Stockholm samlades ett tjugotal personer i slutet av förra veckan utanför en 3-butik för att protestera, sedan Li Ka Shings bolag Hutchison förutom hamnen i Hong Kong äger en majoritetsandel i det stora telebolaget.
Under nästa vecka kommer Svenska Hamnarbetarförbundet delta vid ett möte anordnat av IDC. Då kommer frågan om Hong Kong-arbetarnas strejk att tas upp, enligt Eskil Rönér.
– Det är för tidigt att säga hur eventuella sympatiåtgärder från internationellt håll kan komma att se ut, allt beror givetvis på hur utvecklingen eskalerar, säger han.