I Storbritannien pågår en rad intressanta diskussioner om klass. Inte sällan är de framtvingade av böcker som exempelvis Chavs och The Precariat. Senast i raden är Clampdown – Pop-Cultural Wars on Class and Gender av Rhian E Jones. Jones menar att populärkultur, särskilt popmusik, håller på att blir en angelägenhet uteslutande för medelklassen och där särskilt arbetarklasskvinnor stängs ute. Ett välkommet inlägg.
Tyvärr är många, särskilt manliga marxister, fast i en klassanalys som utgår från engelska industriarbetare på 1800-talet och där det enda som spelar roll är om du arbetar i fabriken eller äger den. Jag säger inte att förhållandet till produktionsmedlen, eller pengar för den delen, blivit oviktigt. Tvärtom. Men en seriös klassanalys bör givetvis förändras i takt med att samhället gör det. Någonting som i allt högre grad är avgörande för våra positioner i det övermedierade informationssamhället är vad som brukar kallas kulturellt kapital. Det vill säga kunskaper, bildning, koder, erfarenheter, sätt att prata och sätt att tänka som vi till stor del ärver hemifrån och som en hyfsat lika skola en gång i tiden gjorde sitt allra bästa för att fördela jämnt. Så ser det ju tyvärr inte ut längre.
Idag delas barnen in redan på förskolan. Det kulturella kapitalet blir därmed inta bara viktigare utan även exklusivare och svårare att förvärva för den som inte fått med sig det från början. I en sådan värld blir analyser som Jones allt viktigare. Läs gärna hennes blogg (rhianejones.com) också samt tidskriften Fronesis vars senaste nummer just har temat klass.
På tal om klass är Kristian Lundberg aktuell med två böcker i vår. Dels malmöskildringen En hemstad: berättelsen om att färdas genom klassmörkret och dels Hat & bläck: en dialog om klasshat, litteratur och människans värde som är en brevväxling med vännen Crister Enander. Jag kan varmt rekommendera båda.
Deckarförfattaren Dennis Lehane visar återigen att han är mycket bättre när han inte skriver deckare. Nattens dåd är en fristående uppföljare till Ett land i gryningen som utspelar sig i tiotalets USA och handlar om en kriminell baseballspelare och en hal polis som jobbar med att infiltrera olika subversiva grupper bestående av allsköns skäggiga socialister, anarkister och kommunister. Polisens familj är med även denna gång, men nu är det förbudstid och gangstervälde. Inte lika kul miljöer och inte lika bra som första delen, men får duga i väntan på att James Ellroy ska skriva något nytt.
För dig som är intresserad av historia har Ulf Norenius, tidigare medarbetare på Arbetaren, samlat både bilder och berättelser från en karriär ofta på resande fot. Boken heter På hemväg – bilder från ett halvt sekel.
På film och tv-fronten kan vi konstatera två saker. Det första är att tredje säsongen av Game of Thrones är betydligt bättre och framförallt obehagligare än de två första. Jag gillar inte fantasy och greppet att göra tv-serie av jättetjocka böcker med massor av parallella historier är katastrofalt för dramaturgin. Men jag har faktiskt ryst till några gånger. Det andra är att Ryan Gosslings karriär svänger snabbare än socialdemokratisk nomineringspolitik. Från fantastiska Blue Valentine till töntiga Drive via vackra The Place Beyond the Pines för att kraschlanda i The Gangster Squad vars absolut enda försonande drag är Goslings kostymer. De är å andra sidan i sig värda biljettpriset. Funderingar kring hur det är möjligt att göra en så dålig film med Sean Penn i en av de ledande rollerna tänker jag lämna åt Jim Goddard som lyckats med bedriften tidigare (Shanghai Surprise).
Glömde en sak. Lars von Trier. Det sägs att hans nästa film Nymphomaniac med bland andra Stellan Skarsgård, Charlotte Gainsbourg och Willem Dafoe är klar. Frågan är bara om jag kommer att våga se den.