– Det är en väldigt tveksam metod som Östgötatrafiken och landstinget använt sig av och därför vill vi utreda om det över huvud taget är lagligt att göra så, säger Fanny Rosberg, distriktsordförande i Ung Vänster Östergötland, och en av dem som undertecknat anmälan mot Östgötatrafiken till JO.
Sedan årsskiftet har Östgötatrafiken ökat biljettkontrollerna på bussar och spårvagnar i regionen. En kostnad på 2,7 miljoner kronor under nuvarande år för att komma åt plankningen, skriver tidningen Folkbladet. Något som lett till flera upprörda röster då passagerare vittnar om hur de blivit inlåsta i spårvagnarna innan samtliga biljetter är kontrollerade.
– Det är oerhört integritetskränkande att de misstänker samtliga resenärer ombord på en spårvagn för att planka. Dessutom tycker jag att det vore bättre om man i stället lade ned resurser på att ta reda på varför vissa inte har råd att betala för de dyra biljetterna, säger Fanny Rosberg.
Ung Vänster i Östergötland vill hellre se billigare, och helst gratis, kollektivtrafik. Dessutom menar de att många människor kan uppleva det som väldigt obehagligt att bli inlåsta under den tid det tar att kontrollera färdbevisen.
Mattias Näsström, Östgötatrafikens trafikoperativa chef, säger att alla som vill har rätt att kliva av då spårvagnen stannat. Bara de visar sitt färdbevis för väktarna ombord.
– Det går väldigt snabbt och är bara att visa upp biljetten, säger han.
Kritiker menar att det är integritetskränkande att ni låser dörrarna, och därigenom misstänkliggör samtliga ombord. Vad säger du om det?
– Jag ser det inte som integritetskränkande på något sätt. Det är ju faktiskt så att vi inte har gratis kollektivtrafik här och då är man faktiskt skyldig att resa med giltigt färdbevis.
Men om folk tycker att det är obehagligt att ni låser dörrarna?
– Då är det som sagt bara att be att om att få kliva av. ”Blipp” säger det, så får man sitt kort kontrollerat.
Inte heller centerpartisten Göran Gunnarsson, ordförande i trafiknämnden i Östergötlands läns landsting, ser något problem med de kontroversiella kontrollmetoderna.
– Det är mycket saker här i världen som är obehagliga, kommenterar han det hela till Norrköpings Tidningar.
Enligt Ung Vänster har dock Östgötatrafiken slutat med låsta dörrar under kontrollerna sedan deras anmälan lämnades in till JO i mitten av april. När spårvagnarna nu stannar för biljettkontroll ställer sig i stället vakter vid varje utgång, för att ingen plankare ska kunna kliva av utan att bli bötfälld.
– Det här bidrar knappast till att göra Östergötlands kollektivtrafik mer attraktiv. Vi har redan höga kostnader och många förseningar. Det gör att allt fler kommer att välja att åka bil i stället, säger Fanny Rosberg.
Ung Vänster väntar fortfarande på att JO ska behandla deras anmälan.