– Det började i julas när vi jobbade jättemycket under jul och nyår. Jag hade ingen möjlighet att åka hem till min familj, utan var tvungen att jobba. När jag kom tillbaka råkade jag höra vår chef prata med dåvarande personalchefen. Han sade till honom att de hade filmat och klockat oss när vi band buketter, och att jag var långsam och jobbade inte ordentligt. Jag blev så jävla ledsen då, berättar Johanna Eriksson, florist på blomsterbutiken Kungsblomman i Kungsbacka utanför Göteborg, för Arbetaren.
Personalen konfronterade cheferna under ett personalmöte.
– Vi sade till cheferna att de inte får använda kamerorna på det sättet som de gjorde mot oss. De blev helt häpna för att vi för en gång skull sade emot dem, säger Frida Svensson, som arbetar som butiksbiträde på Kungsblomman.
Kungsblomman har inte något kollektivavtal, och Johanna Eriksson säger att kunskapen hos personalen är väldigt dålig när det gäller anställningsvillkor. Hon säger också att styrelsen inte vill att personalen ska gå med i facket.
– En av Handels ombudsmän kom till jobbet under min lunch för att träffa mig i butiken. Efter det fick jag en utskällning i butiken framför kunderna. ”Du får inte ta hit facket och hålla på och krångla och förstöra!”, skrek en av cheferna åt mig. Han skrek också att om det var något jag undrade över skulle jag fråga honom och inte facket, säger hon.
I och med att Kungsblomman inte har kollektivavtal har företaget inte varit tvungna att betala ut avtalspension till alla anställda.
– Avtalspensionen har bara gällt för vissa som är fast ordentligt, alltså som mer eller mindre är fastanställda. De som har varit tills vidare-anställda eller jobbat till och från har inte fått någonting de första tre åren, vilket företaget har sparat väldigt mycket pengar på, säger Peter Persson, ombudsman på Handels.
Frida Svensson berättar att när de anställda har velat prata om kollektivavtal så har cheferna i stället börjat prata om försäkringar.
– När vi ville diskutera kollektivavtal började de tjata om pensionsförsäkringar, men pensionen är inget jag direkt tänker på nu. Jag började få brev hem om pension från staten för ett år sedan ungefär, och det har ju inte riktigt stämt med vad jag borde ha med tanke på hur länge jag har jobbat här, säger Frida Svensson.
Peter Persson säger att konflikten handlar om två olika ärenden.
– Det är egentligen två turer som det handlar om. Dels kravet om kollektivavtal som i dag inte finns, och dels arbetsbrist som företaget har uppgett. Det är alltså för många anställda än vad det finns arbete att göra, enligt ägarna, säger han.
Han menar att arbetsbristen beror på att företaget inte har haft koll på ekonomin och att det är därför de nu vill säga upp personal.
– Arbetsbristen beror på att företaget inte har haft koll tidigare, deras kostym har varit för stor, så att säga. De har alltså inte riktigt haft koll på ekonomin och det har varit lite för många röda siffror de senaste åren, säger han.
– Det kommer att bli uppsägningar, men hur många det kommer att bli är inte fastställt än, men det är ungefär tio–tolv stycken av de totalt 23 anställda, som är drabbade.
Frida Svensson säger att cheferna satsar på fel saker och att det är därför det går dåligt för blomsterbutiken.
– Jag tycker att de lägger fokus på fel saker, till exempel ska de köpa in nya bevakningskameror och montera vid varje kassa. Det finns ju redan kameror, säger hon.
Hon säger också att kunderna märker av det som händer i butiken.
– Jag förstår inte hur de ska klara av att ta hand om butiken med halva personalstyrkan. De har redan dragit ned antalet personer som jobbar där under dagarna. Det är ingen ordning på någonting längre. Butiken som var så fin förut, nu är det så att man nästan skäms. Det finns inte personal till alla uppgifter, så nu kan buketterna ligga huller om buller. Våra kunder märker ju det här, därför har det inte varit lika många här den senaste tiden.
Peter Persson säger att facket nu kommer att diskutera arbetsbristen med Kungsblommans jurist, eftersom juristen inte är anställd för att diskutera kravet om kollektivavtalet, utan enbart utreda arbetsbristen.
– Vi har krävt att de ska informera sin personal ordentligt och visa ansvar. Vi har också krävt att de ska informera Arbetsförmedlingen om uppsägningarna så att de är beredda, säger Peter Persson och fortsätter:
– Det är ju inte förbjudet att göra så här, att bara behandla sin personal som arbetskraft och inte som människor. Att inte prata och informera sin personal ordentligt, och påstå att det inte är så farligt och att det ordnar sig. Det är som att säga att det bara brinner lite. Antingen är det arbetsbrist eller så är det inte det. Det är fruktansvärt att behandla sina anställda på det här sättet, att få information genom en kollega i stället för få höra det direkt från sin arbetsgivare är respektlöst.
Frida Svensson håller med om att arbetsköparna är dåliga på att informera personalen.
– De borde ha informerat oss tidigare om hur det går för företaget och inte i sista minuten. Jag fick reda på uppsägningarna förra veckan. På grund av dem har jag ju missat chansen att söka till vissa utbildningar i höst, säger hon.
Johanna Eriksson är nu varslad om uppsägning tillsammans med halva personalstyrkan.
– Det är nästan en lättnad mitt i allt. De har verkligen gjort allt för att vi inte ska trivas på jobbet. De vänder personalen mot varandra genom att säga att företaget går dåligt just nu, men att det kommer att kosta ännu mer pengar om de måste ha kollektivavtal. Det som har varit det jobbigaste är att mina kollegor säger åt mig att sluta krångla, och att jag är osolidarisk som håller på så här, säger hon.
Arbetaren har varit i kontakt med Pierre Hafstrand, en av Kungsblommans chefer och styrelseledamot i företaget, och berett honom möjlighet att svara på kritiken från peronalen. Han bad att få frågorna på mejl men har trots upprepade påminnelser per mejl och telefon inte återkommit med svar.
Fotnot: Johanna Eriksson och Frida Svensson heter egentligen något annat. Av rädsla för att deras kollegor ska råka ännu mer illa ut vill de vara anonyma.