Anställda inom busstrafiken har fortfarande ingen garanti om att behålla jobbet när en ny entreprenör vinner upphandlingen. Det framgår av det kollektivavtal som Kommunal slöt med Bussarbetsgivarna efter nästan två veckors strejk. I stället för en garanti kom parterna överens om att inrätta en nämnd vars uppgift bland annat blir att övervaka hur personalen påverkas av ett entreprenörsbyte.
– Det finns aldrig några garantier för att behålla jobbet vid en ny upphandling. Det nya företaget kan ha egna anställda, eller ett avtal med en skola om att ta emot nyutbildat personal, och då ställs dessa personalgrupper mot varandra, säger Johan Ingelskog, förhandlingschef på Kommunal.
Hasse Golkar, medlem i Syndikalistiska bussarbetarsektionen hade dock velat se mer långtgående åtgärder för att garantera att de anställda får behålla jobben.
– Vad kommer nämnden att kunna göra? Kommunal säger att de fått igenom sina krav, men ett av de viktigaste kraven var att vi ska få behålla jobben vid entreprenörsbyte. Det har vi fortfarande inte fått några garantier om.
Johan Ingelskog medger att nämnden inte kommer att kunna agera mot arbetsköpare som byter ut personal vid entreprenörsbyte. Han påpekar dock att arbetsköparna enligt det nya avtalet är skyldiga att sträva efter att i första hand anställa befintlig personal.
– Nämndens uppgift är att övervaka processen vid en upphandling samt att informera den nya entreprenören om skrivningarna i kollektivavtalet. Vi litar på att arbetsgivarna följer avtalet.
Exakt vad som menas med att sträva efter att i första hand anställa befintlig personal vill Johan Ingelskog inte gå in på. Han menar dock att skrivningen är stark och hindrar arbetsköpare från att helt ersätta den befintliga personalen med nyanställd.
– Skulle det ändå hända får vi driva ärendet i Arbetsdomstolen.
Enligt Hasse Golkar har det nya avtalet dock inte ändrat något i sak.
– Det går inte att lita på arbetsköparna. Vill de bli av med någon hittar de på en förevändning. Det som behövs är en garanti för att alla ska få vara kvar.
Ett annat krav som inte uppfylldes var rätten till 11 timmars dygnsvila. Enligt Johan Ingelskog är detta en fråga som får förhandlas lokalt.
– Trafiken har olika behov på olika ställen. Jag tror inte på att centralisera frågor som schemaläggning.
På frågan om det inte leder till att arbetsplatser med svagt fack kommer få svårare att få igenom 11 timmars dygnsvila, svarar Johan Ingelskog att starka fack alltid har bättre förutsättningar att driva igenom krav.
– Däremot säger det centrala avtalet att man ska ta hänsyn till arbetsmiljön i schemaläggningen.
Enligt Hasse Golkar är 11 timmars dygnsvila en nödvändighet för att orka jobba.
– Det är viktigt av både hälso- och trafiksäkerhetsskäl att man är utvilad på jobbet.
Även löneökningen är Hasse Golkar missnöjd med. Parterna kom också överens om en löneökning på 1732 kronor under en 40 månadersperiod, istället för de 1740 kronorna under en treårsperiod som Kommunal krävt.
– De enda som är nöjda är Bussarbetsgivarna. Löneökningen blev inte bättre än förra avtalsrörelsen.
Mathias Jonsson
[email protected]